Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaan er in Nederland nog boerderijen waar het paard gebruikt wordt, zoals in vroeger tijden, in plaats van een tractor?

Zo niet, waar dan nog wel?

Om het land te bewerken bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
993
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo niet waar dan nog wel?? Je bedoelt: zo ja, waar dan? Maar los daarvan: mooie vraag.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vanuit Bio hoek is er terug belangstelling voor werkpaarden : In Duitsland en België (uit traditie) zijn er nog enkele boerderijen.
Maar er schijnt terug vraag te zijn....
link:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De Amish gebruiken nog paarden. In Nederland komt dit eigenlijk niet meer voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland zal het misschien voor de show een keer gebruikt worden, maar echt om het land te bewerken, wordt het al heel lang niet meer gebruikt.

In bijna alle derde wereldlanden wordt het paard, maar ook de os gebruikt in de landbouw. Zelfs in veel tweede wereldlanden zie je in kleine dorpjes nog paard en os voor een ploeg. Paarden worden ook nog steeds voor een koets of wagen gespannen als vervoer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja die zijn er nog wel .
Het zijn meestal van die oude boertjes met een klein boerderijtje .
Toen jaren terug de techniek op kwam zetten vonden zij het niet nodig om met de tijd mee te gaan .
En die zijn nog altijd met paard en wagen blijven rijden en ook het land te bewerken .
Heel af en toe zie je op de tv nog een progamma waar zij met paard en wagen rondrijden en hun land bewerken .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover mij bekend in Nederland alleen nog tijdens landbouw demonstraties. Nostalgische landbouwdagen of zoiets.
(Lees meer...)
jc54
13 jaar geleden
Bij ons, in Hilvarenbeek, weet ik een boerderij, waar men nog heel ouderwets werkt. Er zal er hier en daar nog wel meer een zijn. O.a. die boer die bij ""Man bijt Hond"" was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel precies wie en waar weet ik niet
wel dat er les in word gegeven op de biologese land&tuinbouw school was op de radio indertijd bij link daar deden ze mee aan een verkiezing van goede doelen voor nieuw les materiaal
en ik heb een paar jaar gelden ook op de radio een interview op de radio gehoord waarin een boer verteld hoe hij zn van oorsprong voor traktor ontwikkelde machines zelf omgebouwd heeft voor paarde kracht omdat hij alergies bleek te zijn voor diesel uitlaatgassen en toch wilde blijven boeren
en zelf heb ik met eiden ogen gezien maar das 25 jaar geleden in friesland dat twee broers een melkvee bedrijf hadden zonder moderne mechaniek dus
het gebeurd dus zeer zeker wel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zullen vast nog oude hobby boertjes zijn. In het voormalig oostblok zie je het nog vaak. Roemenië enz.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding