Wat is de reden waarom de mensaap, met name de Australopithecus, bipedie heeft ontwikkeld?

Deze vraag zit al een tijdje in mijn gedachte te dwalen en ik ben op meerdere theorieën gestuit. De 'savanne-hypothese' is een hele logische verklaring op deze vraag, alhoewel, het ook logisch is dat bipedale voortbeweging minder energie vereist dan quadripale voortbeweging.

Wat denken jullie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
tinus1969
7 jaar geleden
Welke theorieën ben je zoal tegengekomen en waar?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.visionair.nl/wetenschap/de-stappen-van-de-evolutie-het-ontstaan-en-de-migratie-van-de-moderne-mens-12/ Dit is een voorbeeld artikel waarin de o.a. de 'savanne-hypothese' wordt beschreven. De theorie gaat als volgt, door klimaatveranderingen is de temperatuur gaan steigen in delen van Afrika waar de soorten van Australopithecus 'Zuidelijke aap' zich gevestigd had. Door de grote klimaatveranderingen, verdwenen beboste gebieden, door de droogte onstonden er savannes. De mensaap moest noodgedwongen uit de bomen komen om vervolgens verder te reizen om op zoek te gaan naar voedsel. Doordat de mensaap verder moest reizen, ontwikkelde die bipedie om energie verspilling tegen te gaan.
tinus1969
7 jaar geleden
@Rdj18, als op 2 poten lopen minder energie kost, waarom doen de meeste dieren dat dan niet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969, omdat het voor vele soorten dieren anatomisch onmogelijk is om bipedie te ontwikkelen. Tevens is een mensaap meer ontwikkeld m.b.t. breincapaciteit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is toch makkelijker om op je 2 voeten te lopen dan op voeten en handen? Wat een rare vraag
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@godmelijaar Voor ons NU ja, maar voor mensapen was het een keuze.
tinus1969
7 jaar geleden
Wikipedia geeft een hele reeks mogelijke verklaringen. https://en.wikipedia.org/wiki/Bipedalism#Evolution_of_human_bipedalism Ikzelf vind de twee sterkste verklaringen dat bipedalisme ontstond om hoger te kunnen reiken (dus om fruit te kunnen pakken https://en.wikipedia.org/wiki/Bipedalism#Postural_feeding_hypothesis); of om te kunnen waden door meren en rivieren ('wateraap theorie), een omstreden theorie die meer typisch menselijke trekjes verklaart https://en.wikipedia.org/wiki/Bipedalism#Wading_models https://en.wikipedia.org/wiki/Aquatic_ape_hypothesis

Het beste antwoord

Het lopen op twee poten is inderdaad niet uniek. Je ziet het bij meer dieren zoals Kangaroos en apen die op de bodem leven.
In ieder geval is bipedie niet ontwikkeld om gereedschappen te kunnen gebruiken. Net zoals een vogel geen vleugels heeft gekregen om te vliegen. De evolutie heeft namelijk geen doel. Het vragen naar de reden is daarom eigenlijk onjuist. Een betere vraag is welke functie of selectievoordeel gaf bipedie aan dieren in het grasland.
De goede vraag is dus welk selectievoordeel geeft bipedie? Bij mijn voorbeelden van Kangaroos en apen zie je dat dit dieren betreft die:
- sterk op hun zicht vertrouwen om predatoren of ander gevaar tijdig te signaleren, maar ook om te weten waar de rest van de groep is
- het zelf omnivoren of herbivoren zijn die geen anderen dieren besluipen of snelheid gebruiken om prooien te vangen
Of dat bij de oermens ook het belangrijkste selectievoordeel is geweest blijft speculeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit komt naar mijn kennis, het dichts bij op het antwoord op mijn vraag.

Andere antwoorden (2)

Ze hebben het helemaal niet ontwikkeld. Je stelling klopt niet.
Er zijn heel veel dieren die het kunnen, voor te beginnen al de dinosauriers.
Verder kunnen paarden, katten, honden, en nog vele ander dieren het.
En babies kunnen het het eerste jaar niet.
Hoe meer je oefent, hoe beter en gemakkelijker het gaat.
Hier past het woord ontwikkelen niet.
Reddie
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Reddie Ontwikkelen •"iets ~" een aanwezige aanleg tot bloei brengen. •"zich ~ tot" geleidelijk iets worden. •" Goed dat je definitie van ontwikkelen ter sprake legt. Het is meer dat bij het voortbewegen van de mens, bipedale voortbeweging de primaire vorm van voortbeweging is geworden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Reddie, en het zeggen dat alle dinosauriërs bipedaal waren, is ook weer onzin.
De echte reden zal wel nooit met zekerheid gekent worden, maar een andere verklaring kan zijn dat bij bipedie de handen vrijkomen zodat men werktuigen en wapens beter kan hanteren. Hierdoor is in de loop van de tijd ook de duim verandert zodat men nog beter kan grijpen.
Misschien dat je wel minder energie verbruikt met twee benen, maar het kan goed zijn dat je je ook minder snel kunt voortbewegen, dat zou op den hebben moeten opwegen tegen het kunnen gebruiken van de handen.

Hoewel dit misschien eerder een verklaring is voor de homo habilis, die actief werktuigen ging gebruiken, waren de voordelen misschien al primitief aanwezig voor de Austalopithecus.
Daarnaast had rechtop lopen ook het voordeel dat je minder zon opving, alleen op je hoofd ipv ook op je rug.
erotisi
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Ook dit is een rare verklaring, want het gaat er van uit, dat de bipedale aap dat bewust deed met het plan om daarna zijn handen voor werktuigen te gaan gebruiken. De logica zegt dat het omgekeerd is; eerst ontstond bipedie, daarna had homo habilis zijn handen vrij en kon werktuigen beter hanteren.
erotisi
7 jaar geleden
Ja, maar je moet het zo lezen dat bipedie gewoon evolutionair gunstiger was om te overleven door het handgebruik.
Uiteindelijk is het volgens de evolutietheorie de oorzaak toch voornamelijk allemaal toeval en mutatie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neem niet genoegen met evolutionair gebaseerde toeval ;) er moet een verklaring voor zijn en ik wil het weten!
erotisi
7 jaar geleden
epigenetisch blijkt er nog wel een meer gerichte aanpassing/beinvloeding te kunnen zijn maar of je daar ook benen door krijgt is maar de vraag
tinus1969
7 jaar geleden
@erotisi, maar ook dan moet er eerst bipedie zijn ontstaan, voordat dat handgebruik een rol kon spelen. Bipedie moet dus een ander direct voordeel hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus Maar was bipedie niet een keuze? Zoals dat bij huidige (mens)apen ook een keuze is? Waarbij enkel de homo sapiens helemaal naar uitsluitend bipedie is gegaan. (geen idee)
erotisi
7 jaar geleden
Tinus het kan zo zijn dat bipedie een zelfstandig voordeel heeft gehad, maar het kan ook zijn dat een bijkomend voordeel (handgebruik) uiteindelijk de overleving gaf. Als bipedie dan ontstaan is door mutatie wordt bipedie als het ware meegedragen door handgebruik hoewel het zelf misschien niet een heel groot voordeel heeft gehad. Maar goed het is allemaal speculeren wat mij betreft....