Welk lichaamsdeel is het minst gevoelig voor pijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
11.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wees precies. onder pijn kunnen mensen meerdere dingen verstaan. pijn door: vuur. messen (scherpe objecten). een klap. emotie. elektrische schokken. bijtende stoffen. ziekte. aandoeningen. ook kan pijn door worden opgehangen enz. daarmee bedoel ik dat mensen het verkeerde idee kunnen krijgen.

Het beste antwoord

Het velletje van je elleboog. Daar kun je heel hard in knijpen zonder pijn te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nooit geweten, net getest, en inderdaad, voel niks, hoe hard ik ook knijp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk, nooit geweten inderdaad. Ik voel wel iets, maar inderdaad geen pijn.
Ik denk dat door jouw antwoord heel veel mensen het nu zitten te uitproberen :) +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal er eens in bijten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmmm. Ik wist niet dat ik 'bijzonder' was: het is bij mij in beide ellenbogen juist daar best gevoelig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb nog even nagedacht over jullie en mijn opmerking. Ik vermoed dat mensen die op de huid van de elleboog verminderd tot geen gevoel hebben daar vroeger een aantal keer op gevallen zijn, waardoor de huidzenuwen kapot kunnen zijn gegaan en het (pijn)gevoel daar niet of verminderd meer geregistreerd wordt. Vreemd is dan bij mij: ik ben ook regelmatig op mijn ellebogen beland (een drietal weken geleden nog). Kennelijk heb ik dan mazzel gehad... @Colconbri: wanneer jij in je elleboog gaat bijten, moet je het wel even op film vastleggen: ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die zelf in zijn/haar eigen elleboog (achterkant) kon bijten! Ik ben benieuwd!!! ;)

Andere antwoorden (10)

Denk de handen die zijn het meeste gewend lijkt mij zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er wordt gevraagd: minst gevoelig, je handen zijn juist erg gevoelig.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht ook altijd dat handen erg gevoelig zijn, maar warmte en vocht kan ik met mijn vingers veel minder goed voelen dan met bijvoorbeeld mijn gezicht.
Dat hangt erg af van je algehele conditie. Bij een langdurige, ernstige verkoudheid waarbij ook je gehoor wordt aangetast, lijkt het alsof pijnprikkels zoals die in een "normale" situatie worden waargenomen, minder zijn. Met recht (oren) een ver"doofd" gevoel. Als het gaat om het waarnemen van pijn in één specifiek lichaamsdeel is naar mijn ervaring, behalve nagels en haren, pijn in alle lichaamsdelen waar te nemen en is dus niet specifiek aan te geven welk lichaamsdeel het minst gevoelig is voor pijn. Wat wel bekend is, is dat bijvoorbeeld hoofd- en buik- en maagpijn veel voorkomend zijn als gevolg van langdurige en heftige stresssituaties. Maar dan antwoord ik niet op je vraag welk lichaamsdeel het minst gevoelig is voor pijn...

Toegevoegd na 6 minuten:
Met algehele conditie bedoel ik de mate waarin lichaam en psyche in balans zijn. Bij een verstoring van die balans lijkt de pijnervaring te veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je oorschelp. Hier kan je zelfs een oorbel inschieten zonder al te veel pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je grote hersenen. Daar zitten geen zenuwen in, dus daar is ook geen gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
maar dat kun je ook niet testen bij jezelf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook geen grote hersens, haha!
Je haar en de nagels zelf (natuurlijk niet wat er onder zit).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn zonder twijfel je hersens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bang, at je gelijkhebt! Maar... als je sommige mensen in hun neus ziet delven. lijkt het wel of zij ze wel kunnen aanraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en hoofdpijn dan ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoofdpijn zit niet in de hersenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoofdpijn ontstaat doordat de bloedvaten rondom en naar de hersenen gaan krampen. En in die bloedvaten zitten weer weer wèl pijnzenuwen, iets dat sommigen mensen tot hun grote verdriet regelmatig merken! Lichaamsdeel lijkt mij elk willekeurig deel van het lichaam. In de medische wereld wordt het lichaam verdeeld in: hoofd, romp, armen, benen, met alle nadere specificaties. Elk willekeurig onderdeel hiervan, intern zowel als extern kan als "lichaamsdeel" worden betiteld.
Maar daar is het van belang dat er overeenstemming is betreft naamgeving. Anders zouden er op de operatietafel heel erg vaak rare zaken gebeuren...
De linkerhand van Captain Hook.........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hart

Wordt daar iets doorheen gestoken, een zwaard, een mes of een kogel, dan ben je dood en voel je niets meer...

Sorry, een beetje flauw, maar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hart kan wel pijn doen als het is gebroken van of door verdriet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In werkelijkheid kán je hart geen pijn doen: er zitten geen gevoelszenuwen in de hartspier! Vandaar ook dat, wanneer je een hartinfarct hebt, je het uitgestraald voelt naar je linker oksel, de binnen voorkant van je linker bovenarm, en eventueel je linker pols. Pijnzenuwen in je hart zouden ook niet erg fijn zijn! Je hart slaat 60 - 100 keer per minuut. Het moet soms enorm hard werken (grote inspanning) en kan dan wel tot 200 - 220keer slaan (alleen bij jonge kinderen) dan zou je al snel enorme hartspierpijn hebben en zou elke hartslag een HEL zijn...
Stel dat je 85 jaar wordt, en je hart elke minuut gemiddeld 90 keer slaat: 90 slagen x60minuten x24uur x 365dagen x85jaar= 4.020.840.000 slagen in een leven van 85 jaar. Hoeveel hartspierpijn zou dat kunnen geven Een gebroken hart... Jochem, is niet ècht gebroken hoor! Het is bij wijze van spreken en het eventuele gevoel dat je erbij voelt is komt omdat iedereen je zal vertellen dat het daar pijn doet. En dan dènk je dat het daar pijn doet, maar de pijn zit hem echt niet daar. Het echte (gedeelde) antwoord op de gestelde vraag hier is dan ook: hersenen en hart. BEIDE hebben ze GEEN pijnzenuwen. Ook andere interne organen hebben weinig of geen pijnzenuwen. De evenuele pijn, bijvoorbeeld als gevolg van zwelling (tumor) wordt geregistreerd door omliggende (bindweefsel) structuren.
Tenzij je het niet als lichaamsdeel beschouwt...

Je nagels en je haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
minst gevoelig:

De kin.

het voorhoofd.

de handpalmen.

de wangen.

de borst.

de schouders.

Meest gevoelig:

tong.

lippen.

oogleden.

zwemvliezen.

polsen.

onder de nagels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer mens en dier waarom dan ook hard fysiek geweld moeten weerstaan, draaien ze erg vaak de rug naar het geweld toe. Op deze manier kunnen gezicht, keel, borst, buik (in beide gevoelig inwendige organen) en genitaliën beschermen. Mens en dier rollen zich als het ware op ter bescherming....
Dit is 'mooi' zichtbaar in Pompeii.