Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom gaat een wesp je aanvallen als je slaat ? En niet als je gewoon stil blijft zitten.

Waarom valt hij dan je hand niet aan, want daarmee sla je.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik verdedig me ook als je naar me slaat, en niet als je rustig stil zit. Zo gek is dat toch niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je er ook zo 1 die ongevraagd om me heen gaat springen en op me wil zitten dan ?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je gewoon stil blijft zitten, ziet de wesp geen gevaar en is er niets aan de hand. Hij zal niet steken.

Dus als hij bijvoorbeeld op je arm gaat zitten, raak niet in paniek. Hij doet niets. En als je hem weg wilt hebben daar, blaas je er even tegen, want een wesp houdt niet van wind!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zo'n wesp valt aan als ie het gevoel heeft dat ie zich moet verdedigen.

Ik reageer altijd heel rustig op wespen en andere insecten. En wordt nooit gestoken.

Die hand waarmee je slaat, dat ziet die wesp niet zo.
Die ziet een algemeen gevaar, een geur, een bedreiging en daar kan die op aanvallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nooit gemerkt dat een wesp je aanvalt als je hem slaat. Wespen gaan op de vlucht zodra ze zich bedreigd voelen. Alleen in het nauwgedreven zullen ze steken. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je je arm op de leuning van een stoel legt, terwijl daar een wesp zit. Of je trekt de kraag van je jas dicht en daar kruipt net een wesp.
Als je wespen hun gang laat gaan, en je verjaagt ze niet, dan loop je dus méér kans om gestoken te worden.
Dat is mijn ervaring.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bijna het verhaal van het kip en het ei.

Wespen zijn dieren die instinctief reageren. Steken bij bedreiging. Dus hoe groter jij zelf die kans maakt dat zij zich bedreigt voelen, hoe groter de kans wordt dat ze zullen gaan steken.
Of die kans groter wordt wanneer je afwacht,...
of dat die kans groter wordt wanneer je ze verjaagd. tja, dat moet je zelf uitmaken.

Ik amuseer me altijd kostelijk wanneer anderen gaan 'dansen' wanneer er zo`n beestje in de buurt komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet niet dat als sommige mensen gestoken worden ze naar het ZH moeten he ;)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding