Gaan bacterien die zichzelf klonen ook dood van ouderdom?

Sommige bacterien en andere 1 cellige splitsen zich in 2 bacterien. En die splitsen zich weer verder op enz.

Dus vanuit 1 bacterie die zich elk uur splitst krijg je:
2 bacterien - Zijn deze dan elk al 1 uur oud of juist 0?
4 bacterien - Zijn deze dan elk al 2 uur oud of juist 0?
8 bacterien - Zijn deze dan elk al 3 uur oud of juist 0?
16 bacterien - Zijn deze dan elk al 4 uur oud of juist 0?

Of is er 1 'oer' bacterie? Dus 1 stukje is 1 uur oud, maar het andere stuk is 0 uur oud? En hoe bepaal je welk stukje het oudste is en welke als eerste dood gaat?

Kort samengevat, hoe werkt ouderdom bij bacterien die zichzelf klonen en gaan ze ook dood van ouderdom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder gunstige omstandigheden vermeerdert een bacterie zich al binnen twintig minuten. De nieuwe bacterie is dan '0'.
Jonge bacteriën zijn makkelijker te bestrijden dan oudere bacteriën. Wanneer bacteriën ouder worden, groeit er een polysaccharide schild om de celwand, waardoor bacteriën een soort resistentie opbouwen.

Het beste antwoord

In wezen is dit vooral een filosofische vraag. Wanneer de bacterie deelt, is de bestaande bacterie veranderd in twee nieuwe bacterietjes, maar bestaat nog steeds. Een willekeurige bacterie kan gelijktijdig miljoenen jaren oud zijn en enkele seconden jong.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In wezen klonen bacterien en gaan dus (haast) niet dood als genetisch materiaal.
Dus de separate bacterie zal (na delingen) eens sterven, maar zijn twin's, twin's enz zal blijven leven.
Bacterien hebben niet als wij een deelteller en kunnen zich in principe dus eindeloos vermenigvuldigen.
De bacterie gaat dus nooit dood maar zal als individu eens sterven.
Maar leven wij ook niet deels voort door ons nageslacht?!