Als je een fossiel vindt in een bepaalde aardlaag, kun je bepalen hoe oud die aardlaag is.
Dat kan bijvoorbeeld met stratigrafie (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Stratigrafie )

Inmiddels is van sommige soorten fossielen bekend uit welke tijd ze ongeveer komen, dus dan kun je er vanuit gaan dat de laag waarin die fossielen gevonden zijn net zo oud is (tenzij je kunt zien dat de laag verstoord is).

Zo kun je door alle gegevens te combineren een schatting maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe is er dan van "sommige soorten fossielen bekend uit welke tijd ze ongeveer komen"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat ze gevonden zijn in onverstoorde aardlagen waarvan met zekerheid vast te stellen is hoe oud ze ongeveer zijn. Dan moeten die fossielen net zo oud zijn.
Vind je zulke botten in een verstoorde aardlaag, dan moet je dus oppassen: horen de fossielen bij die laag, of zijn er redenen om aan te nemen dat ze er op een andere manier gekomen zijn? (Denk aan een aardverschuiving, of begraven door een dier, of nog andere oorzaken.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fleur97: zie de reactie van tsja op het antwoord hieronder.
"Dat gaat niet lukken. Koolstofdatering gaat maar tot +/- 60.000 jaar terug. Dinosaurussen leefde iets eerder (een miljoen of wat)."
koolstofdatering