Nee, want aids word veroorzaakrt door het humaan immunodeficienty-virus (HIV) waar alleen mensen en mensapen vatbaar voor zijn. Er zijn meerdere virussen die ais veroorzaken bij de betreffende diersoort (de feline variant voor katten, de bovine variant voor runderen), maar vliegen zijn voor alle drie de vormen niet vatbaar.

Ook leeft het virus niet lang genoeg buiten het lichaam van de gastheer om de stekende insecten (muggen meestal trouwens, niet zozeer vliegen) de ziekte van individu op individu te laten overbrengen.

Dus nee, de vlieg of mug krijgt er helemaal niks van. Zelfs geen indigestie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

buiten het feit dat een vlieg niet steekt, maar ik denk dat het hier om elke insect dat steekt gaat.

Er is inderdaad onderzoek naar gedaan, het schijnt dat het insect in kwestie inderdaad ziek wordt. Alleen is de incubatie tijd van een insect sneller waardoor de meeste insecten het niet zullen overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ook zijn er geen gevallen bekend van besmetting van HIV van mensen DOOR vliegen en muggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
bedoeld als aanvulling van het antwoord van Marleen.