Veel koolmezen worden in de loop van het zomerseizoen zo vaal van kleur. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

ik denk eerder dat ze dan niet meer zo op te hoeven tevallen voor de andere sexe.
de jongen zijn uitgevlogen en de taak is volbracht
waarom zou je dan nog willen opvallen?
de natuur krijgt andere kleuren.
veiligheid voor alles.......en volgend jaar mischien een nieuwe kans
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waardering voor alle antwoorden maar eerlijk gezegd dacht ik ook al in de richting van dat van jou. Heel plausibel! Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Dat heeft te maken met de zon. Zodra ze gaan ruien wordt hun verenkleed weer 'fris en fruitig'.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De randjes van de veren slijten. Je kunt het ook goed zien bij spreeuwen, na de rui hebben ze vaak een meer gestippeld verenkleed, die lichtere puntjes aan de randen van de veren slijten af en daarna zijn ze weer donkerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien omdat ze net als bepaalde eenden twee keer per jaar in de rui raken. Door de lichtbreking op hun veren verandert de kleur.