waarom ziet de mens alles verkleint en op zijn kop en wordt het daarna vergroot en omgedraaid door de hersens?

wat is daar nou logisch aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zien wij alles verkleind en op zijn kop? Dat wist ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
o ja,moet wel, gezien de straling en de projectie op het netvlies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep biologie :). zie er alleen de logica niet van dat het verkleint is is nog wel te begrijpen maar waarom op zijn kop. . .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het gaat om het oog, het deel wat daadwerkelijk beeld ziet is inderdaad klein ja. en dit beeld wordt door de ooglens ondersteboven geprojecteert. in de hersenen wordt dit terug gedraaid. maar iets meer info graag, de vraag is nogal onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie alles ondersteboven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebben ze jou bij natuurkunde niet uitgelegd hoe een lans werkt?

Het beste antwoord

Andere antwoorden (4)

De evolutie is nu eenmaal niet aan 'ontwerp' gebonden. Dus de eerste lenzen zullen dit effect hebben gehad, en de hersenen hebben zich aangepast. Als je vantevoren een bouwplan kan maken dan probeer je dat soort trucs te voorkomen, ja. Maar zo werkt evolutie nu eenmaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf vind ik het nogal praktisch zoals het is. Een beeld op ware grootte kan je niet meetorsen en ogen die het beeld niet op z'n kop zetten zijn alleen maar gecompliceerder en groter.
De hersenen hebben er geen probleem mee om het beeld aan de werkelijkheid aan te passen. Zelfs als je een bril op zet die het beeld ook op zijn kop zet dan zorgen de hersenen er voor dat we binnen enkele dagen weer een normaal beeld zien. Wat wil je nog meer?
Het enige nadeel van de bestaande constructie is dat we gevoelig zijn voor misleiding als het trompe l'oeil, maar zo vaak komt dat in de praktijk ook weer niet voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk. Is logisch want als niet wordt omgedraaid, dan zie alles onderstebuiten. Als wordt omgedraai, dan alles goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin
Mag ik deze vraag niet begrijpen? Welke mens ziet alles klein en op zijn kop? Ieder mens ziet alles in de juiste proporties en plek volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen de mens evolueerde en ogen kreeg, toen waren er twee mogelijkheden:
harwareoplossing: een extra lens of
softwareoplossing: dwz de correctie door je hersens laten gebeuren.

Het kan zijn dat beide oplossingen gelijk werden gestart, maar dat de softwareoplossing eeuwen eerder bevredigend werkte. Zo efficient kan alleen maar de evolutie werken. De evolutie is niet logisch of doelbewust, maar wel uiterst efficient.