Als een slang op zijn tong bijt, is ie dan vergiftigd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien zal tie wel giftig reageren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, dat zeker.

Het beste antwoord

De meeste gifslangen zijn in hoge mate immuun voor hun eigen gif.
Dat moet ook wel, ze eten de prooi immers op en hebben zelf ook wel open wondjes in hun spijsverteringkanaal.
Om gif vast te kunnen houden in hun gifklieren moeten ook deze bestand zijn tegen dat gif.
Omdat het gif uiterst geconcentreerd is (1/2 ml is al veel)
Zou een slang ernstig in de problemen komen.
Vergeleken met een schorpioen is dat wat anders, daar zit het venijn letterlijk in de staart in een geheel aparte klier die grotendeels losstaat van het lichaam.
Maar een gifslang heeft het gif immers in de bek en bij het bijten krijgt hij zelf ook resten uit de giftanden die nadruppelen, binnen.
Wel sluit het lichaam gifbeten in door er een abces van te maken, dat zal dan vooral van beten van andere maar soortgelijke slangen zijn. Er zijn verschillende soorten slangengiften, verdeeld in , als ik het goed begrepen heb , drie hoofd groepen.
Ik heb bezoek gebracht aan een snakefarm in Thailand die wereld beroemd is en heb doorgevraagd.
Het is onvoorstelbaar hoeveel mensenlevens ze daarmee redden.
Toch is het aantal dodelijke slangenbeten , alhoewel aanzienlijk in aantal ,in verhouding betrekkelijk klein.
In Nederland sterven meer mensen aan een auto-ongeval dan daar aan een slangenbeet en dat land is ongeveer 13X zo groot als Nederland!
Je moet een aantal regels in acht nemen, ze liggen vaak onder de bladeren onder loofbomen te slapen.
Met "wildplassen" moet je dus wat uitkijken "voor je het weet heb je dan geen bon te pakken , maar wel wat anders........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk het niet omdat het geen lichaamsvreemde stof is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want 't gif komt niet uit zijn tong maar uit de giftanden....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mogelijk dat hij zichzelf vergiftigd. Het gif loopt separaat van het bloed.

Dus als hij zichzelf bijt, en het gif komt in zijn bloed terecht, kan hij zichzelf vergiftigen. Meestal zijn ze een beetje immuun voor hun eigen gif.

Toegevoegd na 1 uur:
The question whether individual snakes are immune to their own venom is not yet definitely settled, though there is a known example of a cobra which self-envenomated, resulting in a large abscess requiring surgical intervention but showing none of the other effects that would have proven rapidly lethal in prey species or humans.