Hoe vaak prikt een gemiddelde mug per nacht?

Wanneer heeft een mug genoeg bloed verzameld, dat hij niet meer actief op zoek gaat naar nieuwe prooien?

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik ben benieuwd naar een kwantitatief antwoord (met getallen).

Picture for question
13 jaar geleden
in: Biologie
9.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn geval meestal maar 1x, tevens hun laatste maaltijd :)

Het beste antwoord

Een zwangere vrouwtjesmug heeft bloed nodig voor de ontwikkeling van de eieren die zij bij zich draagt. Ze kan ze zich in een paar dagen slechts één keer volzuigen. De mug zuigt vier tot acht microliter bloed op en is dan verzadigd.
Een microliter is een miljoenste deel van een liter. Ter vergelijking: een druppel water is ongeveer 50 microliter.

Toegevoegd na 6 uur:
Eén mug wil overigens over een gehele nacht wel vaker dan één keer steken, omdat zij niet altijd meteen goed prikt. Vermoedelijk is onze natuurlijke afweerreactie bij het pijnlijke aanprikken de reden dat die ene mug vaker moet prikken om toch aan haar voedsel te komen. Bovendien ligt een mens in bed niet roerloos.
Amadea
13 jaar geleden
tonijn
13 jaar geleden
Betekent dat dat die mug zich dan altijd in één keer prikken _vol_zuigt? Of kan een mug vaker prikken om zich _vol_ te zuigen? Misschien ligt het aan mij, maar ik heb vaak het idee dat er maar één mug is, die een aantal keer prikt. Of zijn het dan altijd meer muggen die samenspannen?
Betekent elke muggenbult die je hebt dus dat er één mug zich helemaal heeft volgezogen? Of kunnen ze tussendoor schrikken en dan nog terug moeten om verder te zuigen?
Amadea
13 jaar geleden
Eén mug wil overigens over een gehele nacht wel vaker dan één keer steken, omdat zij niet altijd meteen goed prikt. Vermoedelijk is onze natuurlijke afweerreactie bij het pijnlijke aanprikken de reden dat die ene mug vaker moet prikken om toch aan haar voedsel te komen. Bovendien ligt een mens niet in bed niet roerloos.
Bron: http://www.intermediair.nl/artikel/knagende-vragen/6825/muggenplaag.html
Amadea
13 jaar geleden
In de laatste zin staat niet dubbel, gaarne eentje wegdenken....

Andere antwoorden (1)

totdat hij verzadigd is.(vol zit)