hoeveel zuurstof produceert een grote plant per dag, en hoe verhoudt zich dat tot de menselijke behoefte. Zijn planten op kantoor wel gezond ?

Men zegt dat planten op kantoor een gezond klimaat scheppen maar klopt dit eigenlijk wel. Volgens mij is de zuurstof productie minimaal, en is het gezonder om een keer een raampje open te zetten of de airco te laten blazen.
Als het om de gezelligheid en duurzaamheid gaat kun je mijns inzien net zo goed kunstbomen of kunstplanten op kantoor neerzetten, die blijven mooi en je hoeft ze nauwelijks te onderhouden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
8.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind persoonlijk nep-planten absoluut niet even gezellig als echte planten.
Hoewel er heel dure bestaan waarvan je echt niet kan zien of ze echt op nep zijn.

Antwoorden (2)

Planten produceren overdag zuurstof, maar nemen 's avonds zuurstof op. Netto maken ze meer dan ze opnemen.

Ik denk dat als je in theorie veel mensen in een ruimte zonder planten en dezelfde mensen in een ruimte met planten zet je heel erg veel planten moet hebben om het verschil te meten. In een kas is het verschil natuurlijk wel goed te meten. Daar is vaak zelfs een tekort aan CO2 dat eventueel kan worden toegevoegd.

Planten op kantoor worden niet gebruikt voor de zuurstofproductie. Zuurstof komt via luchtventilatie ook binnen.

Of een kunstplant bevorderlijk is voor de gezelligheid is erg persoonlijk.

Toegevoegd na 22 minuten:
Hoeveel zuurstof een plant produceert is niet te zeggen. Dat hangt af van het bladoppervlakte, de plantensoort, de temperatuur, de hoeveelheid zonlicht, de beschikbaarheid van water, de beschikbaarheid van mineralen (voor enzymen die de fotosynthese ondersteunen), de hoeveelheid CO2.

Om je enige indicatie te geven van de hoeveelheid O2 die in het licht kan worden gemaakt lijkt mij 2 mg/L/hr O2 een redelijke gemiddelde aanname. De mens inhaleert in rust 1.8 tot 2.4 gram zuurstof per minuut. Daarvan wordt niet alles verbrand, maar het geeft wel de verhoudingen aan.

In de bron een Engels artikel over de energieflow en een Nederlandse over zuurstof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te groeien hebben planten koolstof nodig. Dat halen ze uit de lucht, nl. koolstofdioxide. De koolstof gebruiken ze voor de groei en de zuurstof geven ze af.
De zon verleent de energie om de zuurstof los te maken uit de koolstofdioxide.
's Nachts valt dit proces stil en verbruiken ze een weinig zuurstof.
Maar het netto effect is, dat planten veel zuurstof afgeven. Daarom is het verfrissend om in een kamer te zijn met veel planten of in een park te lopen.
Ja, het is gezond!