Waarom valt een een dennenappel vrijwel altijd op zijn kont en niet op de kop?????

Gooi of rol een dennenappel op/ over de grond en hij staat 9 van de 10 keer rechtop als een waggelpoppetje. Heeft dit misschien een natuurlijke functie?

Toegevoegd na 1 uur:
Antwoord van Lyla leek mij ook vrij logisch, maar heeft dit net als andere zaadverspreiders zoals de esdoorn (helikoptertjes) ook nog een bepaalde functie. Zorgt dit bijvoorbeeld voor een betere verspreiding van het zaad of is het louter toeval.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie heeft jou uitgelegd wat zijn kop en zijn kont is? Voor hetzelfde geld is zijn kop zijn kont.........?

Antwoorden (7)

Omdat de kont van de dennenappel zwaarder is dan de kop. Vergelijk het met een badminton shuttle.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het zwaartepunt van de denneappel meer naar de kont licht dan de kop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Puur door het gewicht. Een boterham met pindakaas valt bvb ook altijd met het smeersel naar beneden. Omdat het punt zwaarder is en dus altijd onderweg kantelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is vergelijkbaar met de boterham die van tafel valt. Vanwege de valhoogte zal hij met een bepaalde kant naar beneden vallen. Er komt echter een rotatie in een voorwerp, want als je de boterham van een tafel van 2,5m hoog laat vallen, komt de besmeerde kant boven. Hetzelfde geld voor de dennenappel.
Laat je de dennenappel van allerlei verschillende hoogtes vallen, dan zul je meer variatie zien in welke kant beneden komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon vanwege het gewicht.

De zaadverspreiding bij denne appels gebeurt vooral VOOR de appel van de boom komt: KLeine zaadjes met een klein vliesje er omheen komen bij warm weer uit de appel gevallen en worden door de wind verspreid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt door twee dingen:
1. De kop is vrij dun.
2. De onderkant is vrij zwaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat zijn kont meer weegt dan zijn kop. Hij valt met het zwaarste gedeelte naar onderen, naar beneden.