in beide ogen , s'nachts, donkere vlek , voorbijgaand, transparant.

Toen ik, twee jaar geleden, s'nachts wakker werd ontdekte ik, geschrokken, voor beide ogen een donkere schijf in het centrale gezichtsveld, zeker 10 graden groot, scherp begrensd en min of meer rond . Toch was het geen absoluut scotoom want ik kon, door die schijf heen, de een lamp scherp waarnemen maar dan als door een donkergroen glas. Na ongeveer tien minuten in een verlichte kamer namen de scotomen af in dichtheid en waren na een half uur verdwenen. Dat herhaalde zich een week of zo lang, daarna werden zij geleidelijk kleiner en ze zijn nu helemaal weg.
Dit jaar hetzelfde: beide keren bij grote warmte
Iemand hiermee bekend?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
7.8K

Het beste antwoord

Het klinkt een beetje als oogheelkundige migraine, een zogenaamde "migraine sans migraine". Het heeft dezelfde oorzaak als migraine, alleen krijg je niet de bijbehorende hoofdpijn.

Ik heb dat zelf zo nu en dan, en ben er de eerste keren erg van geschrokken. Bij mij duurt het een half uur tot enkele uren voor het hele "schijfje" is weggetrokken. Ik zoek even naar een goede link voor meer informatie.

Uiteraard even de medische disclaimer: ik ben geen arts! Maak je je ongerust, ga dan naar de huisarts.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ha! Deze link zocht ik: http://www.kopzorgen.nl/nieuws/auras.html Hier herkende ik "mijn eigen" aura tussen.

Hier een duidelijke uitleg over aura's: http://www.janssen-cilag.nl/bgdisplay.jhtml?itemname=migraine_withAura

Toegevoegd na 13 minuten:
En meer mensen hebben deze aura's visueel gemaakt: http://www.google.nl/images?q=migraine%20aura
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Klinkt idd als oogmigraine. Ik heb het ook, laatste keer was ong. 1 maand geleden en daar voor mss wel 7 jaar niet meer gehad. De hoofdpijn (lichte) treed meestal naderhand op. Niks ernstigs, maar als je het niet vertrouwd zou ik toch even naar de huisarts gaan.