Hoe kan in cyste ontstaan uit tandgenen?

Er blijken zogenaamde dentale cyste te zijn die zijn ontstaan door epitheel van de tanden, zijnde de resten van de tandlijst. Nu zijn deze termen niet geheel duidelijk. Ontstaan zij dan uit dna moleculen van het tandvlees of zoiets? Zo ja hoe komen die daar dan of waardoor groeit ergens in het lichaam dan ineens tandvlees of zoiets?

erotisi
een jaar geleden
in: Biologie
1.6K
tinus1969
een jaar geleden
Heb je een pink mbt wat je al gelezen hebt?
tinus1969
een jaar geleden
Een link, bedoel ik…
erotisi
een jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cyste
tinus1969
een jaar geleden
Hoe kom je er bij dat dit iets te maken heeft met DNA, of dat er ergens in je lichaam tandvlees groeit? Dat haal ik niet uit die link.
erotisi
een jaar geleden
Kun je dan uitleggen hoe die dentale cystes ergens anders in het lichaam kan ontstaan?
tinus1969
een jaar geleden
Zoals ik wiki lees, ontstaan dentale cystes alleen in de mondholte.
LeonardN
een jaar geleden
@erotisi (bedoel je dit?)
@tinus1969 (ik neem aan dat erotisi zoiets bedoelt)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cyste
Een cyste kan odontogeen - van dentale oorsprong - zijn of van niet-dentale oorsprong. Van dentale oorsprong wil zeggen dat ze ontstaat door epitheel van de tanden, zijnde de resten van de tandlijst,
(dan volgt een opsommingslijst)
Daaronder valt: https://nl.wikipedia.org/wiki/Teratoom (= dentale cyste)
EN DAAR STAAT: "De meeste teratomen komen voor in de eierstokken (over het algemeen goedaardig) en teelballen"
tinus1969
een jaar geleden
@LeinardN dat is twee dingen verbinden die los van elkaar staan.
LeonardN
een jaar geleden
Wellicht.
Feit blijft dat er iets kan ontstaan als een teratoom in allerlei delen van het lichaam.
Een teratoom kan bijvoorbeeld ontstaan omdat er ergens in het lichaam (vaak eileiders) een tand (maar ook haar of huid) begint te groeien.
Een teratoom is een cyste.
https://en.wikipedia.org/wiki/Teratoma (zie eerste zin)
Zie plaatje 5 (CT scan)

Geef als eerste antwoord