Wat bepaalt hoe goed een geslachtsveranderingsoperatie "lukt"?

De ene keer "lukt" een geslachtsveranderingsoperatie "beter", soms "minder".

Lastig om netjes te verwoorden... maar ik denk bijvoorbeeld aan Loiza Lamers, die op en top vrouwelijk overkomt. Of Nikkie de Jager, ook heel vrouwelijk.

Ik ken echter ook een "bouwvakker met tieten" die een grof uiterlijk, grote handen en een zware stem heeft (ik maakte ooit de fout hem/haar te vragen hoeveel behandelingen hij/zij nog zou krijgen - bleek dat de transformatie al lang klaar was...).

Waar hangt het resultaat van af? Is het de leeftijd waarop de (hormoon)behandeling begon? Genetische aanleg? Toeval? Iets anders?

Bonusvraag: is de mate van succes vooraf voorspelbaar?

Cryofiel
een jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Amadea
een jaar geleden
Het lijkt mij dat dit ligt aan de lichaamsbouw. Die wordt bepaald door erfelijke eigenschappen. Het zal inderdaad helpen als er al jong met hormonen wordt behandeld. Ben je al een op jouw vader lijkende brede bouwvakker geworden, dan zul je er nooit als een mooie ranke vrouw uit kunnen gaan zien...
LeonardN
een jaar geleden
Hmm
Ik zou ten eerste zeggen dat een geslachtsverandering uit grofweg 2 dingen bestaat.
De geslachtsaanpassende operaties.
De hormoonbehandeling.
De operatie(s) en het "lukken" daarvan daar zal je in de regel weinig van zien.
Het is meer de hormoonbehandeling die wat veranderingen in gelaat en lichaam zal laten zien. Maar dat is altijd beperkt. Er zijn mannen die zonder operatie, met wat kleding en make up al moeilijk te onderscheiden zijn van een vrouw.
Mannelijke streamer/youtuber die zich voordoet als vrouw:
https://www.youtube.com/watch?v=zmJCLxOwMwA
Niet meer dan make-up en neptieten (als in werkelijk nep).
0 operatie, 0 hormoonbehandeling.
Zou die persoon een hormoonbehandeling doen.... En ja als je de puberteit hebt doorgemaakt en er als het type bouwvakker uitkomt, dan kan je dat niet met hormonen weer allemaal terugwerken. Het startpunt lijkt mij dus meest bepalende factor. Als in hoeveel lijk je voor de verandering al op een vrouw?
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Leeftijd waarop begonnen wordt zal uitmaken en of een man op jongere leeftijd (chemisch) gecastreerd worden, zoals fotomodellen en andere sterren. Als je dat voor de puberteit doet, ontwikkel je minder snel een adamsappel. Je kan het vrouwelijk noemen maar lichaamsbouw blijft hetzelfde en gezicht ziet er anders uit dan bij een vrouw.
Inekez1
een jaar geleden
Je haalt eea door elkaar in je vraag. Een geslachtsveranderende operatie is een operatie van penis naar vagina of van vagina naar penis. Alle overige operaties en behandelingen (al dan niet zichtbaar) zijn onderdeel van de transitie, maar geen geslachtsverandering. Elke transman of transvrouw maakt voor zichzelf de keuze welke operaties en/of behandelingen hij of zij wil ondergaan. Voor sommigen is de transitie 'af' met alleen hormoonbehandeling, strak ondergoed en andere kleding en kapsel. Er zijn ook mensen die net zo lang doorgaan met behandelingen en operaties tot ze eruit zien als hun ideaalbeeld. Inclusief operaties aan neus, kaaklijn, lippen, wenkbrauwen, haartransplantaties, fillers, botox, afslankprogramma's, intensieve trainingsprogramma's etc. Alles uit de laatste alinea geldt overigens ook voor cisgenders, ook vrouwen die als vrouw geboren zijn, of mannen die als man geboren zijn, laten zich regelmatig uiterlijk ombouwen tot hun ideaalbeeld.

Geef als eerste antwoord