Waarom hipt een mus en loopt een ander soort vogel?

Nee, en op basis van de evolutieleer kan ik het niet verklaren omdat beiden kunnen vliegen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.4K

Het beste antwoord

Vogels hippen om gevaren sneller te zien. Sommigen hebben dat niet nodig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat het te maken heeft met meerdere factoren. Zo is een mus klein, en een vogel die loopt zijn over het algemeen grotere vogels. Dit kan duiden op dat er een fysiologische aspect tot dit probleem zit.

Maar er zit nog iets aan vast:

Vogels die wandelen spenderen over het algemeen meer tijd op de grond, dus ergens in de evolutionaire verleden moesten deze soorten zich aanpassen, aangezien "huppen" meer energie kost dan gewoon lopen. Er zijn waarschijnlijk vogels geweest die steeds een beetje beter konden wandelen, deze overleefden beter, kregen meer nakomelingen, met als gevolg dat deze eigenschap aanwezig is in vogels die veel tijd spenderen op de grond. Aangezien vogels die minder tijd spenderen op de grond, zoals de mus, niet de noodzaak hebben gehad deze eigenschap te evolueren, huppen zij vrolijk door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
"Om vooruit te komen ".....................

Vreemd genoeg zijn de geleerden het over het juiste antwoord van deze vraag niet eens, de meest aanvaardbare uitleg is volgens mij de volgende:
De reden waarom sommige vogels hippen en andere lopen, heeft te maken met de verschillen in het leefmilieu.
Vogels die in bomen leven, zoals vinken, hippen meestal over de grond, terwijl leeuweriken en piepers, die veel meer tijd op de grond doorbrengen, lopen of rennen.
De mus HIPT van tak naar tak, voor andere vogels die meer op de grond zijn, is lopen efficiënter.
Klimvogels, zoals spechten en boomklevers zijn hippers. Dat zelfde geldt voor bij uitstek in bomen levende zangvogels. Zij zijn erop ingesteld om van tak tot tak te springen en houden op de grond aan die gewoonte vast.
Soorten die vooral op de grond voedsel zoeken en nestelen zijn overtuigde lopers.
Eksters en kraaien kunnen zowel hippen als lopen
En hoendersoorten die vrijwel uitsluitend op de grond verblijven zijn goed toegerust om te rennen en te lopen.
(Bron: “Vogelgedrag” van Stephen Moss & www.vroegevogels.vara.nl )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je relatief weinig op de grond bent, heb je helemaal niet van die 'loop' poten nodig.
Vogels die hun voedsel zoeken in de wei, strand, wad, bos of heide, lopen stap voor stap om hun voedsel te vinden, hierdoor blijft hun kopje vrij stil tenopzichte van de grond en hebben ze goed zicht op hun voedsel.
Zouden deze vogels ook hippen, dan zien ze dus ook hun omgeving schokkerig.
Vooral voor het vinden van hele kleine insecten en zaadjes is dat erg onhandig.
Mussen zitten graag in struiken en vinden daar voor een groot deel hun voedsel en als ze op de grond zoeken, zitten ze even stil, dan hippen ze dus niet.
Dus is alles op basis van de evolutieleer, heel goed te verklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een leuke vraag !
Maar niet alleen mussen hippen. Ook andere kleine vogels doen dat.

Logisch geredeneerd zou het antwoord als volgt kunnen zijn:
Mussen hippen, in plaats van te lopen, omdat ze door te hippen al halverwege "op de vleugels" zijn.
Mussen zijn daarnaast een gewilde prooi voor heel veel andere dieren. Daarom loont het de moeite voor mussen om telkens alvast bijna "op de vleugels" te zijn.
Ze zijn dan bij gevaar al op weg om te vluchten.

Maar ik zal er eens wat onderzoek op na kijken.

Als je goed kijkt hoe een mus opstijgt dan gaat dat met een sprong, dan de vleugels uit, en weg is de mus.
Huismussen en ringmussen zijn groepsvogels.