Bij veel mensen wel (ik weet niet of je kan stellen dat dit na voldoende ouder worden dit uiteindelijk bij iedereen gebeurt), dat heeft dan ook vaak tot gevolg dat mensen minder goed gaan zien. Vervorming van de oogbol heeft bijvoorbeeld bijziendheid en verziendheid tot gevolg.

https://oogfonds.nl/oogklachten/bijziend

Wat is bijziend?
Lichtstralen vallen het oog binnen via het hoornvlies en gaan via de pupil naar de ooglens. De ooglens heeft een platte bolvorm. Zowel het hoornvlies als de ooglens breken de lichtstralen. Daardoor komen achter de ooglens de lichtstralen samen in één punt. Bij normale ogen vallen de lichtstralen precies samen op het netvlies, achter in het oog. Hierdoor ontstaat er één helder beeld.

Is iemand bijziend, dan komen de lichtstralen samen voor het netvlies. Op het netvlies zelf ontstaat dan een wazig beeld. Er zijn twee oorzaken waardoor dit gebeurt:

Het oog is te lang. Dat wil zeggen de afstand tussen het hoornvlies (voorkant oog) en het netvlies (achterkant oog) is te groot. Hierdoor komen de lichtstralen, die door het hoornvlies en de ooglens gebroken zijn, voor het netvlies samen. Deze vorm van bijziendheid wordt as-myopie genoemd.

https://www.natuurlijkzien.nl/waarom-natuurlijk-zien
Van de 12-jarige kinderen in Nederland draagt al ruim 12% een bril. Rond de 30 jaar dragen 4 op de 10 personen een bril of lenzen en tussen de 35 en 55 jaar stijgt dat percentage naar 95%. Slechts één op de 20 mensen heeft op 55-jarige leeftijd geen bril nodig. Boven de 75 jaar zijn mensen zonder bril een uitzondering.
(Niet gezegd dat al die gevallen van brildragerij een gevolg zijn van oogbolvervorming, maar het zal een aanzienlijk deel zijn).

(Je kan ook als kind al geboren worden met een "incorrecte" bolling, maar deze kan dan ook nog meer verkeerd groeien.)
Toegevoegd op 14 oktober 2021 06:39: afbeelding
Plaatje bij antwoord
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, je oog blijft altijd hetzelfde.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Dat is interessant. Hoe kan het dan dat mensen minder goed gaan zien? Ik heb altijd begrepen dat dat het niet evenredig meegroeien van alle componenten binnen het oog en de oogbol zelf is.
Gekker dat je zou antwoorden dat de VORM altijd hetzelfde blijft, is dat je stelt dat het oog altijd het zelfde blijft. Daarmee zeg je dat een oog ook geen groei meemaakt.