Ik lees zonet: "Als je geboren wordt je 300 botten hebt en als je ouder bent nog maar 206." Hoe kan/komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
6.5K

Antwoorden (3)

Je schedel groeit bijvoorbeeld aan elkaar tot een geheel.

Toegevoegd na 11 minuten:
Volwassen mensen hebben er 206. Babies hebben er zelfs nog meer, bijna 350! Dat komt omdat je skelet bij je geboorte nog niet volledig aan elkaar is gegroeid en uit allemaal verschillende kleinere botjes bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Ja, dat klopt, een schedel die uit verschillende botten bestaat, maakt de bevalling makkelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt wist ik +1. Maar dit werkt dnek ik geen verschil van bijna honderd weg.
Het menselijk lichaam bevat in totaal 206 botten. Bij de geboorte hebben we meer botten, enkele kleine botjes groeien gedurende het leven samen. Onze botten bestaan uit beenweefsel, dat is opgebouwd uit eiwitten, mineralen en botcellen. De botten bestaan uit levend weefsel en zijn dus constant aan verandering onderhevig.
Dus je bent ze niet verloren :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, ik dacht al dat ik er ondertussen een aantal verloren zou zijn.
Antoni
14 jaar geleden
Nee, dat waren je tanden!
Een compleet menselijk skelet bestaat uit 206 beenderen. (Er treden vrij vaak individuele variaties op: sommige botjes ontstaan pas als botstructuren op latere leeftijd en niet bij iedereen; daarvoor bestaan ze uit kraakbeen of bindweefsel; sommige mensen hebben een of twee paar extra ribben, of een of meer wervels zijn gedeeltelijk vergroeid; soms zijn er drie werveltjes in het stuitje, soms vier; ook de sesambeentjes zijn niet bij iedereen aanwezig.) Baby's hebben omstreeks 300 minuscule botjes. Naarmate ze ouder worden, groeien die en sommige vormen samen één.