Hoeveel armen heeft een mens gemiddeld (onafgerond)?

De eerste gedachte is natuurlijk 2. Maar er zijn oom een boel mensen met geboortedefecten waardoor ze 1 of geen een armen hebben. Het gemiddelde armen moet dus onder 2 liggen (afgerond wellicht wel 2).
Is hier ooit onderzoek naar gedaan?

2 jaar geleden
in: Biologie
2.8K
ronron1212
2 jaar geleden
En dat over meer dan 7 miljard mensen
erotisi
2 jaar geleden
Er zijn ook mensen met drie armen.....;-)
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
Daarom wordt er in de wetenschao gewerkt met steekproeven. Dan hoef je niet elk individueel geval te bekijken. @Erotisi
Dat klopt. Ik denk wel dat er meer mensen zijn minder dan 2 armen dan meer. Maar dat is een gevoel en dus niet verder onderbouwd. Vandaar de vraag.
ronron1212
2 jaar geleden
Steekproef ja maar bij dit soort onderwerpen is dat lastig vele gebieden denk aan afrika enz daar is niet veel bekend over de binnen landen dus een steekproef worden dan al erg grof. @Thecis en hoe interessant is het?
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
Er zijn meer wetenschappelijke schattingen gemaakt voor het voorkomen van bepaalde zaken voor de gehele wereldbevolking. Is het 100% accuraat? Meestal niet, maar dat is binnen de wetenschap helemaal niets. Het gaat er om een onderbouwde schatting te maken en daar ben ik naar op zoek.
Daarbij de vraag of dit interessant is? Ja, ik vind het zéér interessant. Wellicht dat als het aardig gevraagd wordt, dat ik zou kunnen uitleggen waarom ik het interessant vind. Maar op dit moment is het gewoon een vraag en als iemand het antwoord niet weet, hoeft daar de interessantheid van de vraag niet in twijfel getrokken te worden.
tinus1969
2 jaar geleden
Ik benneel benieuwd naar de achtergrond van deze vraag. Verder denk ik dat het gemiddelde nogal tijd en plaats afhankelijk is, omdat amputaties vaak het gevolg zijn van ernstige ongelukken enof onvoldoende medische zorg.
Thecis
2 jaar geleden
@Tinus1969
Over de wereldbevolking zullen dingen als ongelukken ongeveer uitvlakken tegenover het geheel. Goede medische zorg echter zal wel degelijk hier invloed op hebben. Daar twijfel ik niet aan.
Verder is de vraag o.a. uit interesse gekomen. En wanneer er cijfers zijn (zeker wanneer het eventueel opgedeeld is in regio's) kan het zeker informatie geven o.a. over de mate van medische zorg. Maar bijv ook over hoe vaak genetische defecten voor komen.
SimonV
2 jaar geleden
Zoals te verwachten, hebben we gemiddeld minder dan twee armen.
2003: onderzoeken op dit gebied variëren in omvang, kwaliteit en methodologie, waardoor vergelijkingen tussen onderzoeken moeilijk zijn. De incidentie van verworven amputatie varieerde sterk tussen en binnen landen.
Het percentage amputaties door alle oorzaken varieerde tussen 1992 en 1997 van 1,2 eerste grote amputaties per 10.000 vrouwen in Japan tot 4,4 per 10.000 mannen in de Navajo Nation in de Verenigde Staten. Nieuw onderzoek: de totale prevalentie is 7,9/10.000 levendgeborenen. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12736892/
https://www.msdmanuals.com/professional/pediatrics/congenital-craniofacial-and-musculoskeletal-abnormalities/congenital-limb-abnormalities Eventueel kun je zelf verder zoeken:
prevalence limb loss and congenital limb deficiency (voorkomen van verlies van ledematen en aangeboren ledemaatdeficiëntie)
SentWierda
2 jaar geleden
@Thecis. Belangrijk is toch ook: wat is de definitie van een arm?
- Is een arm een arm als alleen de hand ontbreekt? (bijv. genetische oorzaak, uitvoering van straf of door bedrijfsongeval)
- Is een arm een arm als er een stompje is? (door genetische of medicijnoorzaak)
- Moet de arm geheel ontbreken?
Thecis
2 jaar geleden
@simonV
Hartelijk dank. Wat mij betreft mag je dit ook als antwoord noteren @SentWierda
Klopt, definitie is erg belangrijk. Ik ben er van overtuigd dat onderzoekers de definitie ook zeer goed zullen omschrijven (oftewel, dat de scope goed beschreven is).

Antwoorden (1)

Zoals te verwachten, hebben we gemiddeld iets minder dan twee armen.
2003: onderzoeken op dit gebied variëren in omvang, kwaliteit en methodologie, waardoor vergelijkingen tussen onderzoeken moeilijk zijn. De incidentie van verworven amputatie varieerde sterk tussen en binnen landen.
Het percentage amputaties door alle oorzaken varieerde tussen 1992 en 1997 van 1,2 eerste grote amputaties per 10.000 vrouwen in Japan tot 4,4 per 10.000 mannen in de Navajo Nation in de Verenigde Staten.

Nieuw onderzoek: de totale prevalentie is 7,9/10.000 levendgeborenen.

Eventueel kun je zelf verder zoeken:
prevalence limb loss and congenital limb deficiency (voorkomen van verlies van ledematen en aangeboren ledemaatdeficiëntie)
SimonV