Zijn dieren religieus?

Komt religie alleen voor bij de mens of zijn er ook dieren die op een bepaalde manier religieus zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Antwoorden (13)

Denk wel dat dieren ook religieus kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Dieren zijn niet religieus. Voor religie is een dusdanig hoge mate van zelfbewustzijn en zelfreflectie nodig dat deze alleen bij mensen is vestgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dieren leven in het hier en nu, en reageren primair op wat ze zien, horen, voelen en ruiken.
religie houdt zich bezig met een leven na de dood: de dood zelf is al iets wat maar weinig dieren kunnen bevatten, laat staan dat de nog verder denken over wat er na zou kunnen zijn.
ook het geloof in een opperwezen is dieren vreemd: ze kunnen het immers niet waarnemen?
nee, dieren kunnen niet religieus zijn.
Rieneke1
13 jaar geleden
Dieren kennen nauwelijks angst buiten een directe dreiging. Ze hebben dus geen religie nodig. Ze aanbidden wel de leider, maar dat is geen religie.
Bovendien is religie zonder meer niet het juiste woord. Heb je het over dogmatische religies (Jodendom, Christendom, Islam) of over niet dogmatische religie (de rest). Alleen de mens is zo uitgekookt om een religie bij elkaar te schrijven, die regels aan anderen opleggen. Dieren hebben die neiging niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja
Dieren kunnen religieus zijn in de ogen van de mens.
Egyptenaren -Hindoes- Christenen ( duiven)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van de duidelijkste verschillen tussen mens en dier is dat een mens religieuze gevoelens kent en een dier nier.
Dieren kennen wel dankbaarheid maar missen het vermogen deze tot te kennen aan een onzichtbare "hogere "macht. Dieren nemen waarschijnlijk wel verschijnselen waar die zich aan onze waarneming onttrekken, zoals spanning en gemoedstoestanden, pijn bij anderen en verdriet. Dat ze niet religieus zijn is omdat ze alleen met een direct verband tussen oorzaak en gevolg kunnen omgaan en niet (goed) met imaginaire kwesties kunnen omgaan.
Mede daarom zijn ze voor ons minder bedreigend, ze hebben geen dubbele agenda en bedriegen ons niet opzettelijk.
Ze hebben WEL gevoel voor humor en hebben veel plezier, wat daaraan gekoppeld zit.
Mocht iemand echter een aapje biddend aantreffen, dan verneem ik dat graag, wanneer dat spontaan is ontstaan en niet is aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, volgens mij zijn dieren geloven dieren zeker.

Ik zag laatst op safari een tijger en een eland. Ik kon bijna de tijger horen denken: "ik GELOOF dat jij mijn lunch bent".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, waar was jij op safari dan? Een tijger en een eland samen. Daar wil ik ook een keer naartoe...
Dieren zijn niet religieus. Ze hebben een instinct en geen verstand zoals de mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks,dat je roofvogels wilt een ziet "bidden"is geen enkel dier religieus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aantal dieren is zeker religieus:
- het lieveheersbeestje
- De bidsprinkhaan
- De monniksgier
- de heilige koe
En zo zijn er nog wel meer te bedenken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dieren weten wel beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,die hebben geen ziel net zoals ons
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de Islam is het dat alle dieren in god(allah) geloven