Hoor je hoge geluiden beter met je rechter of linker oor?

Of is daar geen verschil tussen. Omdat de hersens anders zitten tov van de rechter en linker oor zou geluid misschien ook anders of langzamer vernomen kunnen worden. Dus is het mogelijk dat bijvoorbeeld hoge geluiden beter met het rechter oor worden waargenomen of vv?

erotisi
2 jaar geleden
in: Biologie
2K
Amadea
2 jaar geleden
Afhankelijk van het oor dat het best ontwikkeld is. Net zoals je beter met links of met rechts kunt schrijven, voetballen, zien et cetera.

Antwoorden (2)

In principe hoor frequenties link en rechts gelijk, maar afhankelijk van je gehoorbeschadiging links en/of rechts kan het verschillen (er vanuit gaande dat het geluid van beide oren even ver verwijderd is),
jc54
2 jaar geleden
Nee, je hoort hoge geluiden niet beter. Wel is het zo dat het linker- en rechteroor geluid anders verwerken. Het rechteroor reageert meer op spraak en logica, terwijl het linkeroor meer is afgestemd op muziek, emotie en intuïtie. Wetenschappers denken dat dit komt omdat spraak voornamelijk in de linkerhersenhelft wordt verwerkt, terwijl muziek (en andere creatieve functies) in de rechterhersenhelft worden verwerkt.
SimonV