Kan een vlieg omlaag kijken? (lees uitleg)

Ik zit nu achter mijn computerscherm... en daar land telkens een vlieg op. Als ik zwaai met mn hand gaat ie wel weg, maar als ik de pagina op de desktop snel heen en weer scroll, blijft ie gewoon zitten. Neem niet aan dat de vlieg het verschil weet tussen mijn hand en dingen die op het scherm bewegen. Dus vroeg ik me af: kan een vlieg omlaag kijken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Hij heeft 360 graden kijkveld in alle richtingen.
Er zit trouwens verschil tussen kijken en zien.
Met facetogen kun je kijken (waarnemen van lichtverschil)
maar zien , zoals wij doen , absoluut niet.
De facetogen focusseren niet en hebben per facet weinig oogzenuwen.
Wij zien scherp met ongeveer 150 miljoen beeldpunten per oog (!!) en kunnen kleine details waarnemen. wat bij vliegen ed. zeker niet het geval is. Door het koppelen van beeldinfo uit alle facetten ontstaat er wel een soort beeld maar met zeer weinig definitie (details).
Wel kun je een vlieg NIET naderen zonder op te vallen, hun beeld beslaat letterlijk alle kanten.
Daarnaast zijn ze gevoelig voor luchtstromingen en zijn moeilijk te vangen.
Ze nemen wel een spectraal gebied waar die het onze in het blauw en UV gebied overstijgt, zodat ze oa de UV aanwijzingen in bloemen waar kunnen nemen, zoals mn bijen, die foutloos de nectar weten te vinden.
Ook hebben ze 3D view, zodat ze zeer goed afstand in kunnen schatten.
Hun ogen dienen dus hun doel goed maar van zien is geen sprake, zoals wij dat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, een vlieg kan met zijn ogen, die elk afzonderlijk trouwens bestaan uit een paar duizend facetten, ook naar beneden kijken.

Verschil tussen scrollen op de computer en het bewegen van de hand is de luchtverplaatsing, die het bewegen van de hand veroorzaakt. Dit voelt de vlieg en die smeert hem dan.