De vraag of virussen levende organismen zijn houdt de mens al sinds de ontdekking van de virussen bezig. Het antwoord op deze vraag hangt af van wat je onder leven verstaat.
Leven kan gedefinieerd worden als een aantal processen die het resultaat zijn van de werking van eiwitten welke op hun beurt gecodeerd worden door nucleïnezuren. Deze nucleïnezuren zijn continue actief. Omdat virussen buiten een levende gastheercel niet actief (kunnen) zijn zijn ze in deze betekenis geen levende organismen. Een andere definitie van leven is dat hetgene dat leeft tot vermeerdering is staat is.
Echter, wanneer virussen een gastheercel binnengaan, wordt het virale nucleïnezuur actief en het virus gaat zich vermeerderen maar alleen dankzij de stofwisseling van de cel waarin het virus verblijft. In deze betekenis zijn virussen levende organismen.
.
Van Dale: een organisme is een georganiseerd lichaam dat organen bezit.
Wikipedia: een organisme of levend wezen is een levende, materiële entiteit met een eigen stofwisseling (metabolisme). Zo zijn dieren (en mensen), schimmels, planten, algen en bacteriën organismen.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SimonV
Jij gaat in op de betekenis van het levende organisme, maar niet van het zelfstandige organisme met een eigen stofwisseling.
SimonV
3 jaar geleden
Dan moet je het antwoord beter lezen. Jij herhaalt zelfs de tekst uit de Wikipediabron...

Andere antwoorden (1)

Een organisme of levend wezen is een levende, materiële entiteit met een eigen stofwisseling (metabolisme). Zo zijn dieren (en mensen), schimmels, planten, algen en bacteriën organismen. Virussen en prionen worden in het algemeen niet als organismen beschouwd.
Virussen hebben geen eigen stofwisseling en maken voor hun reproductie gebruik van de stofwisseling van de gastheer. Op grond hiervan kan je dus zeggen, dat een virus geen organisme is.