Dat komt omdat kevers, als ze op hun rug liggen niet makkelijk weer overeind komen. De kevers blijven dus op die plek liggen.

Kevers die wel gewoon op hun pootjes nog lopen zijn beweeglijk en dus veel moeilijker te spotten.

Omdat de kevers, die op hun rug liggen meer opvallen, lijkt het alsof kevers veel op hun rug liggen te spartelen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waarom liggen ze op hun rug?

Andere antwoorden (2)

Vermoedelijk heeft dit te maken met hun zorg voor nageslacht. Na de paring spint het keverwijfje met haar spinklieren aan het eind van het achterlijf een eiernestje. Hiervoor gebruikt ze haar eigen lichaam als mal. Eerst wordt de buikzijde van het achterlijf besponnen, terwijl de kever zich op rug liggend aan de planten vasthoudt, daarna neemt de kever het spinsel op de rug en spint op dezelfde wijze de andere helft van het nestje.
Amadea
13 jaar geleden
Misschien zijn ze uit de bomen gevallen, verkeerd terecht gekomen en kunnen ze niet meer overeind komen of zich omdraaien?