hoe zijn vitaminen ontdekt ?

hoe kon men vroeger zien dat er in bepaald voedsel vitaminen zitten.
in welk jaar zijn de vitaminen eigenlijk ontdekt en door wie ?
en kan je ook onder een soort microscoop de vitaminen zien ? en kan je verschil zien tussen bv vitamine a of c

ben gewoon benieuwd hoe iemand dit heeft uitgevonden. lijkt me best moeilijk

13 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

1905: Vitamines zijn bouwstoffen die onderverdeeld worden in water oplosbare zoals de B vitamines en vitamine C, en de vet oplosbare vitamine zoals A, D, E en K. Vitamines zijn essentiële bouwstoffen voor de algemene gezondheid en groei. Vitamines spelen een zeer grote rol in onze voeding en welzijn. Als een vitamine niet voldoende voorkomt in ons voedingspatroon of onvoldoende geabsorbeerd wordt kan een specifieke ziekte zich ontwikkelen. Dit werd eerst vastgesteld in 1905
door de Engelsman William Fletcherin toen hij de ziekte Beriberi onderzocht.

1747: De Schotse marine chirurg James Lindin ontdekte dat de stof die later bekend werd als vitamine C het dodelijke scheurbuik kon voorkomen.

1906: De Engelse biochemist Sir Frederick Gowland Hopkins ontdekte dat bepaalde voedingsstoffen belangrijk waren voor de gezondheid.

1911: De Poolse wetenschapper Cashmire Funk benoemde een groep componenten als zijnde vitaal voor leven en noemde ze vitamine.

1912: Elmer V. McCollum en M. Davis ontdekten vitamine A.

1912: Vitamine C werd herontdekt door de Noorse A. Hoist and T. Froelich

1912: Vitamine B1 ontdekt door Casimir Funk

1915: Vitamine B ontdekt door Elmer V. McCollum

1922: Vitamine D ontdekt door Edward Mellanby

1922: Vitamine E ontdekt door Herbert Evans en Katherine Bishop

1926: Vitamine B2 ontdekt door D. T. Smith, E. G. Hendrick

1933: Ontdekking foliumzuur door Lucy Wills

1934: Vitamine B6 ontdekt door Paul Gyorgy

1935: Vitamine C werd voor het eerst kunstmatig geproduceerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In 1905, the first scientist to determine that if special factors (vitamins) were removed from food disease occurred, was Englishmen, William Fletcher. Doctor Fletcher was researching the causes of the disease Beriberi when he discovered that eating unpolished rice prevented Beriberi and eating polished rice did not. William Fletcher believed that there were special nutrients contained in the husk of the rice.

In 1905 werden ze dus ontdekt toen William Fletcher merkte dat er een verschil was in het eten van wel of niet geslepen rijst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord 2 is zo een beetje het complete verhaal.
Het enige wat ik mistte was dat op enig moment men ontdekte dat UIEN scheurbuik voorkwamen.
Dat is met andere voedingsmiddelen ook proefondervindelijk getest op de matrozen, tevens vaak eerste medische proefkonijnen, ze konden op zo een schip geen kant op, werden aangenomen op basis van gezondheid, kracht en betrouwbaarheid dus had je een redelijk homogene testgroep te pakken.
Er was geen medisch tuchtcollege en als je geluk had was er een chirugijn aan boord, anders was je overgeleverd aan iemand die (deed of) hij verstand van genezen had.
Omdat het lange reizen waren en de officieren op het schip wel zeer goed voor zichzelf zorgden, werden de matrozen voor een minimum aan kosten op de been gehouden.

Dus zijn via uien en citrusvruchten vit C ontdekt, vele eeuwen geleden al. Aardappelen werden later ontdekt, ook een belangrijke bron voor vit C.
Voor de rest verwijs ik naar het uitstekende antwoord waarnaar ik aan het begin al verwezen heb.

Toegevoegd na 20 minuten:
Vitamines kunnen alleen via microscopen die tot op atomair niveau vergroten, zichtbaar gemaakt worden.
Chemisch zijn ze goed aantoonbaar.
Het zijn eigenlijk geen bouwstenen (als eiwitten en mineralen), je moet het als een soort enzymen zien, dus als biokatalysatoren. Daarom heb je er ook maar buitengewoon weinig van nodig, zoals vit D, wat je per dag nodig hebt, kun je met het blote oog NIET zien.
Zou deze stof actief aan de reactie deelnemen, dus verbruikt worden, dan had je veel meer van nodig, de Calciumhuishouding wordt in belangrijke mate door vit D
geregeld. Het tekort veroorzaakt Rachitus (Engelse ziekte)
Met hoeveelheden die in het microgrambereik liggen is dit te voorkomen.
Het is soms best moeilijk voor te stellen dat zo weinig materiaal zoveel invloed op het totale organisme heeft.
Dat6 is een kenmerk van de vitaminen in het algemeen.
Alleen van vit C hebben we per dag 1/10 tot 1/20 gram nodig.
Dat komt omdat het ook de functie van antioxydant vervult, het is dus een stof die vrije radicalen bindt.
Voor rokers is vit C heel belangrijk , iedere sigaret verbruikt verscheidene milligrammen vit C om al die giftige stoffen te neutraliseren.
Er zijn ook pillen met 1000mg vit C, dat is nutteloos veel, het extra wordt uitgeplast en belast dus de nieren
PAS OP, VIT A en D zijn in overmaat giftig en kunnen zelfs fataal zijn.