Verliezen kamerplanten hun bladeren niet door primair een genetische variant of is dat gekweekt?

Veel kamerplanten verliezen hun bladeren tijdens de winter niet. Daarentegen verliezen de bomen en struiken veelal wel hun bladeren. Maar zijn kamerplanten zo doorgekweekt door mensen of hebben deze van nature al een genetisch andere opbouw?

erotisi
4 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Antwoorden (1)

De allermeeste kamerplanten gaan dood als je ze buiten zet. In de zomer kan dat nog meevallen, maar vanaf het najaar kunnen ze er niet meer tegen. Belangrijkste reden s, dat de meeste kamerplanten uit een ander klimaat komen. Denk o.a. aan palmen, cactussen, orchideeën, bladplanten met dikke wasachtige bladeren. bananenbomen.
In aanleg (genetisch dus) zijn deze planten dus al geëvolueerd tot (sub)tropische planten die niet onze klimaatcyclus kennen. Natuurlijk is er in de loop van vele jaren ook aan gesleuteld om varianten te kweken op bepaalde eigenschappen.
Dat onze inheemse (buiten)planten het blad verliezen heeft te maken met de seizoenen.
Bladval is typisch iets voor loofbomen en veel struiken. In Nederland is maar één naaldboom die er ook aan doet: de lariks. Ze verliezen hun bladeren om zichzelf te beschermen tegen uitdrogen.
Bomen nemen met hun wortels water op en verdampen dit vervolgens via de huidmondjes in de bladeren. In de herfst en winter wordt het voor de boom echter steeds moeilijker om water op te nemen. De wortels kunnen bij lagere temperaturen minder makkelijk water opnemen, daarnaast kan het water in de bodem bevroren zijn. Als de boom gewoon door zou gaan met verdampen alsof er niets aan de hand was, zou hij kunnen uitdrogen. Om minder te verdampen moeten de bladeren er in de herfst dus af.
Het hoort dus bij de kamerplant, dat hij/zij NIET het blad verliest.
Toegevoegd op 22 september 2019 12:42: tekst