kan je zwanger worden van jezelf?

Stel je voor, je bent een man en je bewaart je sperma. Als je je dan laat ombouwen tot een vrouw (inclusief werkende baarmoeder) en dat sperma dan in jezelf injecteerd, kan je dan zwanger worden van jezelf? zo ja, krijg je dan een indentieke kloon van jezelf?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
6.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is niet mogelijk om bij het ombouwen tot vrouw ook een werkende baarmoeder etc. te maken. Dus je hele theorie is daarmee niet mogelijk.
Antoni
5 jaar geleden
Een man die is geopereerd tot vrouw, krijgt, voorzover ik weet, nooit een baarmoeder. De chirurgen plaatsen die simpelweg niet in het lichaam. De man zal wel een soort vagina krijgen, maar geen baarmoeder. Je vraag is dus theoretisch of toekomstmuziek.

Antwoorden (3)

Nee, dit kan niet.
Je kunt je wel laten ombouwen, maar daarmee krijg je geen werkende baarmoeder en eierstokken.
Zonder eicellen is er niks dat bevrucht kan worden.
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
De vragensteller stelt expliciet: "inclusief werkende baarmoeder".
Dat dit nu nog niet kan is niet relevant.
Thecis
4 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Wat Ritsuka hier in vergeet te vermelden (en wat wel degelijk van heel groot belang is), is dat een werkende baarmoeder niet genoeg is. Er zijn eicellen nodig. Een vrouw maakt alleen geen eicellen aan. Deze zijn vanaf de geboorte al aanwezig in de eierstokken. deze komen alleen maar tot rijping gedurende het leven. Er worden geen nieuwe bij gemaakt. Dus dat is nog een extra hobbel om te overbruggen.
Een geboren man die na vele ingrepen en operaties als vrouw verder gaat in het leven kan voor de aanvang van de geslachtsaanpassende behandelingen (de transitie) zijn zaad laten invriezen. Zoals transgender mannen, trans mannen, geboren als vrouw hun eicellen kunnen laten invriezen.
Ovarieel weefsel, zoals eierstokken en baarmoeder, kan worden ingevroren maar wordt in de regel gebruikt voor transplantatie bij de persoon waar het weefsel is weggenomen. Voor transpersonen is dit echter (nog) geen optie.
De mogelijkheid voor transgender vrouwen om zelf zwanger te zijn en een kind te baren is vandaag onbestaand aangezien tot vandaag er bij de operaties voor transgender vrouwen geen baarmoeder geplaatst. Misschien wordt er in de toekomst vooruitgang geboekt in het wetenschappelijk onderzoek waardoor het plaatsen van ovarieel weefsel bij de trans vrouw wel mogelijk is.
Indien de partner van de trans vrouw vrouwelijk is, kan het ingevroren zaad van de transgender vrouw gebruikt worden voor inseminatie bij de vrouwelijke partner.
Het kind is in ieder geval met beide ouders verwant en kan door de meemoeder, de trans vrouw, worden erkend. Zelfs al zou transplanteren van eicellen en baarmoeder mogelijk worden dan nog is er geen sprake van klonen als het bewaarde sperma wordt geïnsemineerd. Voor het verkrijgen van een identiek kind (een kloon) van de donor is meer nodig.
Het kind is wel de nakomeling van één ouder maar niet genetisch identiek.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Anonera, Stel alles is mogelijk in de toekomst zoals jij het je voorstelt, dan nog wordt de nieuwgeborene van de trans vrouw (jij) geen kloon van de donor (van jouw).
Zie ook antwoord van Ozewiezewozewie...
Je bent man en je bewaart je sperma. Dan bevat dit sperma het genetische materiaal van jou.
Echter, elke zaadcel bevat maar de helft van de chromozomen (één van elk paar)

De man laat zich ombouwen en wordt vrouw.

Op dit moment kan dat nog niet op zo'n manier dat de voortplantingsorganen van de nieuwe vrouw werken. Dus zwanger worden van jezelf is nu nog niet mogelijk.

Maar stel dat transplantatie van de voortplantingsorganen wél zodaning kan dat deze blijven werken.
Dan is zwanger worden van jezelf mogelijk, echter de genetische code in het DNA van de eicel is gelijk aan die van de vrouw die origineel de voortplantingsorganen gedoneerd heeft. Het is dus (op DNA-niveau) vergelijkbaar met een normale bevruchting.

Stel dat de wetenschap nóg verder gaat en vrijwel alle DNA (m.u.v. het geslachtschromosoom) wordt omgezet naar het DNA van de oorspronkelijke man.
Ook dan is zwanger worden van jezelf mogelijk.

Krijg je dan een kloon van jezelf ?

Nee ! Omdat ook de eicel slechts de helft van de chromosomen bevat wordt deze gecombineerd met de andere helft van de zaadcel. De verdeling van exact welke helft van elk chromosomenpaar in de eicel, dan wel de zaadcel terecht is gekomen varieert. Er zijn dus andere combinaties mogelijk dan de bestaande combinatie van de ouder van het kind. (wel zullen er veel overeenkomsten zijn)

Google maar eens op "zelfbevruchting bij planten". Die situatie is vergelijkbaar met wat jij vraagt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Mooi antwoord. +