Is hersen transplantatie (theoretisch) al mogelijk?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
2K
Erna55
5 jaar geleden
Wanneer een heel brein wordt getransplanteerd, dan transplanteer je het geheugen . Alle informatie zit opgeslagen in ons brein. Daarna is de identiteit meer van degene die het brein heeft "geleverd" , dan van degene die het lichaam heeft "geleverd".
Om deze reden kun je beter spreken van hersenen die een nieuw lichaam hebben ontvangen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://degrotevragen.nl/technologie/hersenen-uit-3d-printer/
Wellicht ook interessant. Wie weet.

Antwoorden (1)

Nee, en dat wordt ook niet mogelijk.
Aangezien alle besturingsfuncties en alle herinneringen en alle kennis in de hersenen huizen kun je alleen spreken van lichaamstransplantatie. Niet van hersentransplantatie.
Reddie
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Toch wil een dokter in (ik meen) Italie, een compleet hoofd transplanteren. Die zal daar vast theoretisch over nagedacht hebben en een oplossing hebben gevonden.
Rieneke1
5 jaar geleden
paulus 811 is al gedaan met apen en honden. Bleven niet lang in leven :(
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dan is het inderdaad een transplantatie van een hoofd op een ander lichaam. De dieren waarbij dit gebeurde, bleven niet lang in leven. Het moeilijkste is het verbinden van het hoofd aan het ruggenmerg.
Neurologen weten ook dat als het lukt, deze persoon locked-in is. Maar wie weet wat de toekomst brengt.
Zou een oplossing zijn voor het genezen van dwarslaesie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Waar haal je dan dat hoofd vandaan.
Dan blijf je toch met een lichaam zonder hoofd zitten.
https://www.nd.nl/nieuws/opinie/hoe-een-hoofdloze-dikkerd-mens-werd.453452.lynkx