Babyskelet, wat gebeurd er met de "verdwijnende" botten?

Skelet bestaat uit 206 botten, een babyskelet uit 270, 92 verdwijnen, 28 komen erbij. Wat gebeurd er met de botten die verdwijnen? Hoe verdwijnen deze? Waar gaan ze heen??

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
3K

Antwoorden (2)

ze vergroten en groejen aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als een baby wordt geboren, bestaan de beenderen/botten vooral uit kraakbeen. In het begin in de baarmoeder bestaat een baby volledig uit kraakbeen. In de baarmoeder begint al verbening.
Verder heeft een pasgeborene veel groeischijven en zijn veel botten nog niet aan elkaar vergroeid (vandaar de meerdere botten).
Omdat een baby nog zo klein is en moet volgroeien tot een volwassene zijn veel botten dus van kraakbeen (dit been kan nog groeien), heeft nog groeischijven (van hieruit wordt bot groter) en veel openingen tussen botten (ruimte om te groeien en aan elkaar te groeien).
Zou het skelet van een baby al uit 206 botten bestaan, dan kan het kindje niet meer groeien, waardoor alles verdrukt wordt. (Denk bijvoorbeeld aan de hersenen, die gaan uitpuilen).
Met andere woorden; dat is levensgevaarlijk.
Pas als het hele lichaam volgroeid is (ook het skelet), zijn de botten verbeend, de groeischijven verdwenen (aan elkaar gegroeid) en veel kleine botjes volgroeid tot een bot.
Dit is normaal, omdat de hersenen, ingewanden etc ook volgroeid zijn.
https://www.gezondheidsplein.nl/menselijk-lichaam/botten/item45095