Wordt onze stofwisseling minder efficient als we in overvloed leven?

Ik kan me niet aan het idee onttrekken dat we tegenwoordig VEEL meer eten dan er vroeger gegeten werd. Het is gewoon onmogelijk dat een jager-verzamelaar in één week tijd de hoeveelheid calorieën bij elkaar sprokkelt die ik vanochtend weer in de vorm van boodschappen naar binnen heb gereden.
Verhoudingsgewijs zouden we volgens mij dan tonnetje rond moeten zijn als onze stofwisseling op het zelfde niveau zou werken.
Hoe zit dat? Hadden we vroeger minder nodig? Gaat ons lichaam op bespaarstand als er minder is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Ja ons lichaam gaat op de bespaarstand als er minder is. Kijk maar naar extreme lijners. Ze vallen in korte tijd veel af, daarna wordt dat minder omdat je lichaam op de spaarstand gaat. Stop je met lijnen, dan gaat je lichaam snel weer veel calorieen vasthouden, om voorraad te hebben voor de volgende aanslag op het lijf: nl de volgende lijnpoging.
13 jaar geleden
Vroeger moesten de mensen langer werken ( 50 uur), het werk was meestal zwaarder, ze hadden geen auto, dus moesten ze ook veel fietsen en/ of zelfs lopen, er was minder voedsel en al helemaal geen tussendoortjes, er waren geen frisdranken met suiker en koolzuur enz.
Ons lichaam is eigenlijk een grote fabriek, die iedere dag moet presteren.
Als deze fabriek op volle kracht moet draaien ( vroeger) is alle brandstof welkom en wordt deze volledig benut.

Ons lichaam is nog steeds die zelfde fabriek, alleen draait hij niet zo hard meer, heeft dus eigenlijk ook minder brandstof nodig, maar nee hoor, we gooien hem zo vol mogelijk en vooral zo vaak mogelijk, wat er te veel binnen komt wordt dan maar opgeslagen ( dik worden), blijft het echter maar binnen komen, dan gaan langzaam maar zeker bepaalde onderdelen van ons lichaam vast lopen, onze darmen slibben vol met moeilijk verteerbare vleesresten, hierdoor kunnen we minder goed de juiste bouwstoffen opnemen en langzaam maar zeker gaat het in de loop van jaren steeds vaker mis, vooral omdat onze stofwisseling in de war komt en de signalen vanuit onze hersenen steeds sterker worden die vragen om meer en vetter, maar dat heeft ons lichaam vrijwel niet nodig het krijgt al te veel binnen.
Oplossing? Minder eten en kwalitatief gezonder eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel eigenlijk dat ik het typisch vind dat we niet nog VEEL dikker zijn, als je de hoeveelheden die we tegenwoordig eten vergelijken met het voedingspatroon van vroeger. Het grootste deel gaat er volgens mij ongebruikt doorheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zeker stippel, een groot gedeelte gaat onverteerbaar of gedeeltelijk verteerd via onze darmen er weer uit, aan de andere kant zijn veel mensen door het gejaagde leven en altijd maar stress, veel meer voedsel verbranden, ze kunnen eten wat ze willen en komen geen gram aan.
je kent ze wel, de altijd zenuwachtige types, die van het ene naar het andere hollen.
Nee, alleen als je uit al die overvloed de verkeerde keuzes maakt.