Hoe kan het dat er op de wereld vele verschillen zijn in huidskleur, haarkleur en oogvorm?

In afrika zijn de mensen zwart, met zwart haar, terwijl ze in bijvoorbeeld Scandinavië blond zijn met een erg lichte huidskleur. Ook is bijvoorbeeld de oogvorm van chinezen anders dan die van Nederlanders. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Genetica :)

Door 'willekeurige' foutjes in genetisch materiaal ontstaat een veelvoud aan variaties op ellk thema van het lichaam.
Als een kind wordt geboren met extreem mooie ogen, dan is de kans dat dat kind zelf kinderen krijgt groter dan dat van een kind met lelijke uiterlijkheden. Op die manier komen er relatief meer kinderen op de wereld met 'mooie' uiterlijkheden.

Afhankelijk van locatie en cultuur zijn de wenselijkheden verschillend. En dus wordt er lokaal gevarieerd geselecteerd

Daarnaast zijn er uiterlijkheden die gewoon voordelen bieden: Een donkere huid geeft voordeel in zonnige gebieden omdat je beter tegen UV kan. In mildere klimaten is dit onwesnselijk, omdat een bruine huis 'energie kost'.

etcetc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn er in vele 'uitvoeringen' . Zodra een bepaalde afwijking (van de standaard) een voordeel biedt, dan betekent dit een toename van de frequentie van het betreffende gen (of genen). Dat gen (die genen) breiden zich uit binnen de populatie. Zo'n populatie is vaak geografisch begrensd. Je krijgt dan groepen mensen met dezelfde 'afwijkingen' die geografisch gebonden zijn.
Voor de mensheid werkt dit al vele honderdduizenden jaren. Een donkere huid biedt extra voordeel in zonnige streken (afweer tegen UV-licht); een lichte huid is voordelig in zon-arme streken (aanmaak vitamine D).
Of er een praktisch voordeel is voor het hebben van blauwe ogen is niet bekend, maar mogelijk heeft hier aan de verspreiding bijgedragen dat veel mensen lichte ogen aantrekkelijk vinden.