Hoe komt het, dat tandplak de afzetting van tandsteen versnelt?

Kennelijk wordt het ontstaan van tandsteen bevorderd door de aanwezigheid van tandplak. Hoe kan dat?

Zie ook mijn vorige vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/tandsteen-biochemisch.65296

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Tandsteen (calculus) is een hard geworden vorm van tandplak op je tanden. In achterblijvende tandplak kunnen zich al na enkele dagen mineralen afzetten waardoor de plak gaat verharden.

Tandsteen zorgt voor een ruwer oppervlak op de tanden waardoor plak zich weer beter vast kan hechten. Zo ontstaat er keer op keer een laagje plak wat zich verhard.

De ene persoon ontwikkelt sneller tandsteen dan de ander. Met name mensen die kalkrijk (zure) speeksel hebben zullen sneller last van tandsteen hebben.

Doordat tandsteen poreuzer is dan tandglazuur, verkleurt het sneller. Als je rookt of vaak koffie of thee drinkt, is het dus extra belangrijk dat je de vorming van tandsteen voorkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het bevordert niet de vorming, het wordt omgezet in tandsteen, bij niet voldoende wegpoetsen. Het is een verkalkingsproces.
AWM