Hoe zijn de twee geslachten ontstaan door evolutie?

Hallo, ik ben een beetje aan het twisten met iemand over hoe de geslachten zijn ontstaan in de loop van de evolutie van de mensheid. Ik weet dat bacteriën vroeger zichzelf gingen delen en een ongeslachtelijke voortplanting benutten, maar hoe zijn dan daarna twee geslachten ontstaan waardoor er een geslachtelijke voortplanting mogelijk was?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Antwoorden (1)

Organismen moeten hun genetische materiaal op een efficiënte en betrouwbare manier repliceren. De noodzaak om genetische schade te herstellen is een van de leidende theorieën die de oorsprong van seksuele voortplanting verklaren. Diploïde individuen kunnen een beschadigd gedeelte van hun DNA repareren via homologe recombinatie, omdat er twee kopieën van het gen in de cel zijn en als één kopie is beschadigd, is het onwaarschijnlijk dat de andere kopie op dezelfde plaats wordt beschadigd.
Het is echter waarschijnlijker dat een mutatie in een haploïde persoon gefixeerd wordt aangezien een DNA-reparatiemechanisme geen bron heeft om de oorspronkelijke onbeschadigde sequentie terug te vinden. De meest primitieve vorm van seks kan een organisme zijn geweest met beschadigd DNA dat een onbeschadigde streng van een vergelijkbaar organisme repliceert om zichzelf te herstellen
erotisi