Wat is de optimumtemperatuur voor smaak?

Als je een bak roomijs net uit de vriezer haalt dan proef je er weinig van (afgezien van het feit dat het moeilijk te eten is). Als je melk drinkt die niet in de koelkast heeft gestaan is de smaak sterker. Maar kunnen we zeggen dat je hete thee nou zo goed proeft?

Toegevoegd na 9 minuten:
Op lichaamstemperatuur wordt hier gezegd, maar volgens mij hoort de bovenkant van de tong (waar je mee proeft) bij de schiltemperatuur en is dus erg afhankelijk van de buitentemperatuur...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Voor bijna alles geldt dat producten op lichaamstemperatuur het sterkst smaken. Je smaakpapillen worden dan niet beïnvloedt door kou of warmte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de optimumtemperatuur iets anders is dan de temperatuur waar je het meest proeft. IJs is gemaakt om koud te eten, in denk het lekkerst net voor het gaat smelten. Chips bij kamertemperatuur en cola een graad of 10. Eten van de chinees net uit de koelkast is niet weg te werken etc etc. Het heeft ook te maken met de structuur. IJs is alleen echt lekker als het nog een beetje hard is, nasi juist als de vetten goed warm zijn, dus zachter. Dan geven ze de smaak van de kruiden ook beter af.