Olielek een wereldramp en einde leven op aarde ?

-Als het olielek in de golf van Mexico niet kan gedicht worden, kan de olie zich dan uitbreiden tot alle wateren op onze planeet ; en zou het kunnen, dat ook het regenwater, dat tenslotte door verdamping vanuit de zeeën ontstaat, zo bezoedeld wordt en kan leiden tot het einde van alle leven op onze planeet ?
-Of is dat te pessimistisch ?
Valère--

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (6)

Dat is veel te pessimistisch. Het leven op onze planeet wordt niet zo makkelijk uitgeroeid. Zelf inslagen van meteorieten die vele maanden lang alle zonlicht op aarde tegenhielden, heeft het leven niet kunnen uitroeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nostradamus moet geloven, zijn we een aardig eind op weg met dit soort dingen.
(gisteren de documentaire gezien, vandaar)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is te pessimistisch. Als alle olie uit de bron zou wegvloeien, dan nog wordt maar een relatief klein stukje van de totale oceanen vervuild (hoe erg het ook is). Het is niet zo alsof alle olievoorraden van de hele aarde ondergronds op de een of andere manier met elkaar in verbinding staan, dus de hoeveelheid die uitvloeit blijft beperkt.

Water dat verdampt vanuit de zeeen is in principe nooit vervuild, want alleen het water verdampt, niet de verontreinigingen die er in zitten. Eigenlijk is dat hetzelfde als gedestilleerd water. Dat het daarna in de atmosfeer zich weer kan hechten aan deeltjes die daar rondzweven, is een ander verhaal.

Verder is het leven op aarde heel weerbarstig, er zijn zelfs bacteriën die het heerlijk vinden in olie.

Dus ellendig: ja. Catastrofaal: nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: een nieuw begin van leven op onze planeet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het einde van al het leven: NEE. Er blijven altijd bacterieen over. In dit geval die van olie houden. Voor hun is het geen ramp. Voor veel andere diersoorten is het zeker een ramp, maar deze olieramp zal zich nooit over de hele aarde kunnen verspreiden. Laat staan al het leven te beeindigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olie is ooit ontstaan uit gestorven leven.Of het nou als alg of plankton was.vroeg of laat vergaat ook olie.Van de olie in de perziesche golf ten tijde van de golf oorlog met saddam hussein en de gebombardeerde olie tankers hoor je nu immers niks meer.Ik denk hoe warmer het zee water des te sneller de olie vergaat.Eigenlijk zal men eens een proef moeten doen in een grote afgesloten zout water vijver en er olie opgooien.Hoe ziet het er over 5 jaar uit?