wanneer een man gesteriliseerd is kunnen er dan later(zelfs op hoge leeftijd)nog zaadcellen gewonnen worden?

Hierbij bedoel ik dat er uit de zaadleider die aan de zaadbal/testicle verbonden zit nog vruchtbare zaadcellen ontrokken/afgenomen worden? Mijn zaad leider is doorgeknipt een de eindjes dichtgeschroeid. Het koppelen van de eindjes is een onzeker factor. Vandaar dus mijn vraag. want hoelang blijven testicles/ zaadballen nog zaadcellen produceren?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Antwoorden (1)

Dit is een nogal persoonlijke adviesvraag, die kennelijk daarom ook niet al te expliciet verwoord is. Daarom kunt u het beste zelf op het internet naar de gewenste informatie zoeken. Binnen het kader van Goeievraag blijvend en zonder nadere details uwerzijds kan ik u slechts een eindje op weg helpen.

Over de mogelijkheden van een hersteloperatie zelf is op dit kennisplatform al nuttige informatie beschikbaar in het antwoord van Pelle onder deze vraag: https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/440238/stopt-zaadproductie-sterilisatie/ .

De link onder dat antwoord leidt intussen niet langer naar specifieke informatie, maar in meer detail staat er in een andere bron die ik zelf vond met de losse woordengroep ‘na sterilisatie zaadcellen afnemen’ o.a.: “Over het algemeen zijn urologen in staat om in 80 tot 100% van de gevallen de zaadleiders weer aan elkaar te zetten. Daarmee wordt ook een zaadlozing met zaadcellen weer mogelijk. Dit heet de ‘patency rate’. Dit is niet hetzelfde als de kans op zwangerschap. Gemiddeld genomen is de kans op zwangerschap maximaal 40 tot 50%. De kans neemt af met het verstrijken van de jaren na de sterilisatie. Globaal is er in de eerste 5 jaren na de sterilisatie 85% kans op zaadcellozing en een kans op zwangerschap van 55%. In het tijdsbestek van 6 tot 15 jaren na de sterilisatie daalt de kans op zaadcellozing tot 60%, de kans op zwangerschap is dan 20%.
https://www.nijsmellinghe.nl/1081/vaso-vasostomie-hersteloperatie-na-sterilisatie-bij-de-man

Betere treffers vindt u waarschijnlijk met zoeken op ‘mislukte hersteloperatie’ in combinatie met ‘zaadcellen afnemen’, maar dat moet ik hier aan u overlaten. Ik vond bijvoorbeeld zelf al een uitleg over de mogelijkheden die er nog overblijven als de hersteloperatie (wat normaal gesproken echt de eerste keuze moet zijn) niet gelukt is: https://www.umcg.nl/IDocuments/PESAMESA_en_TESA_behandeling.pdf
(pdf van 174 kB, en het gaat daarin niet over Tesa plakband hoor: die laatste behandeling heet in werkelijkheid TESE, maar het staat helaas anders gespeld in de URL)

Houdt wel rekening met de mogelijkheid dat u zelf voor de kosten kunt moeten opdraaien.