Waarom drinken mijn katten altijd het meest vieze water dat ze kunnen vinden?

Ze drinken het liefst oud regenwater dat al een tijdje buiten staat, met dode wormen erin en aarde en plantenresten...
Vies bruin water, terwijl ze gewoon bakjes vers drinkwater hebben staan...
Van andere kattenbezitters hoor ik dezelfde verhalen.

Is hier een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
15.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn katten idem dito.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en die van mij hetzelfde verhaal. Goeie vraag!
Kadet
een jaar geleden
mijn oude kater drinkt ook liever oud regenwater in een bloempot dan kraantjeswater met chloor in. ook vers putwater mag hij ook.

Antwoorden (5)

katten leven in een wereld van geur.
het kan haast niet anders of ze vinden dat oude water veel interessanter ruiken.
Rieneke1
13 jaar geleden
Mijn katten doen dat inderdaad ook. Waarschijnlijk heeft het iets aantrekkelijks, schoon water ruikt nergens naar, alleen maar naar water en dat zal niet interessant genoeg zijn. Maar of dat water ook lekker smaakt dat maakt ze dan volgens mij weer niets uit, want die van mij drinken rustig van het afwaswater of proberen water met allesreiniger te proeven. Dus het zal een kwestie van geur zijn en smaak is kennelijk ondergeschikt.

Je zou eigenlijk een test moeten doen, verschillende bakjes neerzetten met allerlei dingen erin en ook een bakje schoon water. Kijken wat ze het allerliefst drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water met verrotte plantenresten en microben maakt een organische soep die katten veel lekkerder vinden.
Als je een bakje met water in huis voor ze neerzet, denk er dan aan dat zelfs hele kleine resten afwasmiddel afstotend werken.
AWM
13 jaar geleden
Ik heb wel eens gedacht dat ons kraanwater nog chemische stoffen bevat die nodig waren om het water te zuiveren. Ik heb bij mijn katten nog nooit vergelijkend warenonderzoek gedaan, maar mijn kippen kunnen altijd kiezen. Ze hebben altijd een emmer kraanwater staan, maar er staat ook een bak waar het regenwater in opgevangen wordt. Ze kiezen bijna altijd voor het regenwater of de regenplasjes in het zand. Als er helemaal niets anders meer is nemen ze het 'schone' kraanwater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook honden doen dit vaak. Bij ons in de achtertuin staat een grote bloempot waar ooit hydrau planten in zaten. De korrels zitten er nog in en deze pot wordt regelmatig als waterbak gebruikt als het heeft geregend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor deze informatie, maar dit vertelt nog niet waarom dit gebeurt. En dat was mijn vraag...