Welke hormonen/stofjes komen er vrij bij fysiek contact tussen partners?

welke specefieke onderdelen van fysiek contact laat welk hormoon (gevoel) vrij. Met specefieke onderdelen bedoel ik bijvoorbeeld: warmte, druk, stevigheid. Het is begrijpelijk als dit niet precies te beantwoorden is. Ik moet wel weten welke interacties het dichste in de buurt komt om deze hormonen te creeren zonder het fysieke contact (afstandsrelatie).

Mvg,

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
3.5K

Antwoorden (2)

Wanneer iemand je omhelst voel je dat niet alleen in je armen, maar komen er ook chemische stoffen vrij waardoor we ons gelukkig voelen. Oxytocine wordt gelinkt aan gevoelens van toewijding, vertrouwen en verbondenheid en legt de funderingen voor sterke sociale connecties.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
yes, ik heb ook al veel gelezen over oxytocine. Ik zal wat meer context geven over mijn project. Ik wil mensen met bijvoorbeeld een lange afstand relatie dichter bij elkaar brengen doormiddel van een vervanger voor fysiek contact. een vervanging is natuurlijk niet realistisch maar ik wil zo dicht in de buurt komen. Zo wil ik elementen als licht, warmte, vibratie, en vorm gebruiken om nabijheid van de andere persoon te creëren. Ik moet alleen kunnen beargumenteren waarom ik deze elementen wil toepassen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Robinhoedjes, via een visualisatie zoals http://www.zielsveel.nl/essentie/hartcoherentie.mp3 uit het boek "uw brein als medicijn"is het mogelijk hartcoherentie (gekoppeld aan oxytocine) te bewerkstelligen, en dit is meetbaar als HRV, zijn zelfs apps voor om die te meten.
Gelukkig gaat het bij fysiek contact niet om stevigheid of warmte, maar om elkaar positief aanraken.
Het hormoon oxytocine wordt door iedereen aangemaakt bij positief onderling contact, zoals aankijken, aanraken, knuffelen en vrijen.
Je elkaar op afstand nog wel via telecommunicatie kunnen aankijken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Daarnaast maakt aanraken ook indirect gelukkig, doordat aanraking goed is voor de gezondheid. Oxytocine en endorfine remmen namelijk de aanmaak van stresshormonen zoals adrenaline en cortisol. Die stresshormonen onderdrukken onder meer het afweersysteem en zorgen voor een versnelde hartslag en hoge bloeddruk. Door de aanmaak van oxytocine en endorfine verdwijnt die hele stressreactie: de afweer komt beter op gang, de bloeddruk daalt en de hartslag daalt. Hierdoor is aanraken goed voor de gezondheid en geeft het een ontspannen gevoel.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erg bedankt voor de informatie. maar inderdaad wanneer je via een scherm naar elkaar kijkt maakt het lichaam nog steeds oxytocine en endorfine aan. Wat gebeurt er als je naar een object kijkt en met het object interacteert, waarvan jij bewust bent dat het verbonden is met een specifiek persoon. dus je hebt een ei vorm als object dat in verbinding staat met het ei van je partner. wanneer je partner met dit ei interacteert zal het andere ei op het ritme van de harstlag en geluidsgolven van de stem interacteren met de persoon. zal een persoon hier theoretisch gezien tevreden mee zijn?
SimonV
6 jaar geleden
Dat zal per persoon verschillen.
Helemaal tevreden zal niemand zijn. Ook al zouden dezelfde hormonen kunnen vrijkomen, je blijft het BESEF houden dat je de ander niet in de armen hebt.