Is angst iets dat je kan onderdrukken?

Kan je je angst (bangheid) zo beheersen dat je haar kan uitschakelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Het beste antwoord

In feite is angst een emotie die ons beschermt tegen gevaren. In gevaarlijke situaties zorgt uw angst voor drie soorten reacties: verstarren, vechten of vluchten. Als u op kantoor bezocht wordt door een beer, zal de eerste reactie ervoor zorgen dat u minder opvalt. De tweede reactie maakt dat u zich dapper verweert en de derde zorgt ervoor dat u de gevaarlijke situatie kunt ontlopen. Dit zijn reacties die erg nuttig waren in de oertijd, maar tegenwoordig zijn er maar weinig situaties waar een dergelijke angstreactie nog functioneel is, behalve tijdens oorlog en in het verkeer. Vechten of vluchten hoeft maar zelden in een kantoor - al heeft u soms wel het gevoel dat dat zou moeten - en verstarren is helemaal niet functioneel als u effectief wilt werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord. Angst is er in vele soorten en maten. De een doet je verstijven, de ander rennen, en de een vechten. Dat heeft moeder natuur ons gegeven, maar omdat we vaak door de verbijstering onder grote druk staan weten we niet wat te doen.
Alle andere antwoorders bedankt voor jullie antwoord!
Conclusie: Angst is iets dat je je moet laten overkomen, toch kan men het onderdrukken (als het tussen je oren zit).

Andere antwoorden (10)

Je moet de kunst verstaan om angst niet toe te laten!
En dan hoef je niks meer uit te schakelen!
Dan is het er namelijk niet meer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan wel, maar het is niet gezond. Bijvoorbeeld bij een trauma, dan wordt die emotie systematisch onderdrukt als overlevingsmechanisme. Ook bij depressie is angst vaak een van de 'dominante' emoties die onderdrukt is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zodoende kan het dus als gevolg hebben dat je angst bijna niet meer voelt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet niet vechten tegen angst, geef angst niet langer dan 5 seconden. Het is waarschijnlijk een moment waar je niet onder uit komt, dus angst werkt je op dat moment alleen maar tegen. Laat het door je heen gaan, geloof me dat voelt echt goed!

Embrace it!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee angst onderdrukken leidt alleen tot meer angst.
Door over de angst te praten, en het toe te laten en te doorleven, gaat het bedreigende karakter verloren, zodat het makkelijker los te laten is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan angst onderdrukken,maar dan wordt t een ziekte,en uiteindelijk druk je de angst niet weg maar beheerst t je leven.beter is angst te relativeren.want niet alle angst zou je weg willen wensen,sommige angst is héél nuttig.de kunst is om voor jezelf na te gaan wanneer een angst nuttig is en welke niet,en daar jezelf van die realliteit te overtuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste angststoornissen gaan niet vanzelf over. Sommige mensen bestrijden de angst op eigen kracht. Met behulp van cognitieve en gedragstherapie en/of medicijnen zijn angststoornissen redelijk te behandelen. Medicijnen die de angst onderdrukken worden anxiolytica genoemd. Daarnaast worden kalmeringsmiddelen en anti-depressiva gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg pilletjes van de dokter.Akineton.Als ik die geslikt heb word ik heel relaxed en dus onderdruk ik mn angst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, door alcohol en depressiva
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms moet je, ik ben bijvoorbeeld bang voor de tandarts, het liefst ga ik niet maar dat is niet verstandig. Uitschakelen is onmogelijk maar ik zet me er wel doorheen door rationeel te denken. Zelfde had ik bij een MRI scan, doodeng en ik wilde zo graag weg, en ja op dat moment heb ik het onderdrukt. Dus het kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, angst is een emotie en kan onderdrukt worden, het is een kwestie van zelf-discipline, bv. zichzelf overtuigen dat je van niets of niemand angst hebt, een soort superioriteitsgevoel scheppen en geloof me het werkt.