Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe gedraagt een egel zich als er mensen in de buurt zijn?

We hebben een egeltje in de tuin die zich nouwelijks beweegt. Geen schrikreactie of iets dergelijks. Iemand enig idee wat we ermee aan moeten? Xx

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je moet er niets mee. Heb je echt het idee dat het dier ziek is (als ie bijvoorbeeld niet reageert als je een beetje kattenvoer aanbiedt, ook niet als jullie 'm met rust laten - geef NOOIT melk), neem dan contact op met een egelopvang.
Zoek via Google op egelopvang voor een opvang in jullie omgeving, zijn die er niet, bel dan de Dierenambulance voor overleg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Blikje kattenvoer aanbieden. Vinden ze lekker. Aaien kan een beetje pijn doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, ik had de hele tijd 'ezel' gelezen in plaats van 'egel', ik vond je antwoord al gek.. maar kattenvoer vinden ze vaak wel lekker inderdaad, al is het op zich niet een antwoord op de vraag.
Reaktie van egel bij angst is zelfde als bij ons. Verstijven in angst omstandigheden veroeren ze zich niet om zo min mogelijk aan dacht te trekken laat het rusten en je zult zien na een uur is hij op eigen kracht er sniekie vandoor gegaan voor andere diere die normaal op hun jage dan zijn ze on interesant dan worde ze met rust gelate
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij voor het huis slentert avonds geregeld een egel .
En als ik eraan kom lopen dan blijft hij stil staan .
Blijf ik een min staan dan loopt hij verder .
Maar als ik erop af ga dan blijft hij staan .
Ik heb het nog nooit geprobeerd maar volgens mij kan je hem zo oppakken als je het wilt .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij aanraking hoort een gezonde egel zich op te rollen.
verder mogen ze rond deze tijd niet mager zijn, dan is er iets aan de hand.
bij een magere egel zie je slankere gedeeltes net achter de kop en boven de heupen.
zet in dat geval iets over de egel heen, en bel de dierenambulance.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden
Volgens mij is hij ziek. We hadden een egel op de camping en telkens als hij ons bespeurde of zich ineens realiseerde dat wij heel dichtbij waren schrok hij zich de pleuris en holde weg. Dat is een gezonde reactie op de nabijheid van mensen en als hij die niet heeft is er iets niet in de haak met hem.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon laten gaan. Egels proberen eerst altijd weg te komen maar als dat niet lukt blijven ze stil liggen in een bolletje stekels.
Op het moment zijn ze allemaal een goede plek voor de winter dus laat ze lopen !
Niet voeren en zeker niet aaien.
Het zijn dieren in het wild en geen huisdieren die aanraking prettig vinden.
Bovendien stikken ze van de parasieten: vlooien, teken, zuig-, spoel- en dauwwormen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding