Merels in mijn tuin gaan bij zonnig weer plat op hun buik in het gras liggen met de vleugels uitgespreid en de bek half open. Waarom doen ze dat ?

De enige reden die ik kan bedenken is om warmte kwijt te raken. Maar dan kunnen ze beter is de schaduw gaan liggen, maar dat doen ze juist niet. Ze zoeken het zonnige deel uit.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
20.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hebt het deels goed, ze krijgen zo inderdaad verkoeling, soms is het gras zelfs nog nat.

Het beste antwoord

Dat doen vogels om luizen en mijten kwijt te raken. Door de vleugels uit te spreiden in de zon wordt het voor het ongedierte te heet en vallen ze van de vogels af. Voor een vogels ook even hijgen en puffen, maar wel de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Je bent me voor, +
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Weer wat geleerd :-)

Andere antwoorden (2)

Deze merels doen dat om 2 redenen
1- met open vleugels in de zon doodt het ongedierte at ze hebben.
2- tegen het gras aan is het veel koeler en zo houden ze het langer uit, anders konden ze evengoed op een tak in de zon gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
wat ik zelf al vermoede klopt gedeeltelijk, om ongedierte kwijt te raken dacht ik maar er is nog meer,:
Heeeerlijk zonnebaden :-D ! Het klinkt misschien gek, maar ook vogels houden van zonnebaden. Vogels nemen een ‘zonnebad’ om hun verenkleed in conditie te houden. Door op het heetst van de dag in de zon te gaan zitten en de vleugels te spreiden wordt het voor parasieten onbehaaglijk en verlaten ze het verenkleed! Een dikke voor deze slimme vogels!, dit vond ik op:

Toegevoegd na 8 minuten:
ik dacht dat er meer was zoals het vet in hun vleugels beter verspreiden maar dat is het niet, wel raar om te zien, ik zag met de afgelopen hitte een reiger ook plat op de grond liggen met gespreide vleugels, die heeft misschien last van waterluis?