Wat is de vrucht, het zaad en de bloem van een berk?

Ik wil graag een berk in mijn tuin zetten. Daarom wil ik er graag meer over weten. Op internet kon ik niet echt veel vinden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
9.6K
Erna55
6 jaar geleden
Ik kan veel vinden over een berk in de tuin.
En zelf heb je ook al een gedetaillerd plaatje.
Wat wil je nu weten ?

Het beste antwoord

De Berk heeft twee soorten bloemen.
De lange gele katjes zijn de mannelijke bloemen en de kleine groene de vrouwelijke.
Later groeien die vrouwelijk uit tot een rupsachtig katjes, waarin de zaadjes zitten.
De zaadjes zelf zijn klein en plat en kunnen met de wind heel ver weg waaien.
Maar alles staat op het plaatje bij je vraag.
Er zijn veel soorten berken, kies niet voor de bekende wilde, want die wordt zeer groot.
De berk groeit het liefst op arme zure zandgrond, niet op klei.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De berk wordt niet altijd als een ideale boom ervaren. De berken ruien het gehele jaar door de lange dunne twijgen, verspreiden erg veel pollen wat een ramp is voor wie hooikoorts heeft, laten de uitgebloeide katjes-achtige bloemen massaal vallen en verliezen hun kleine lastig op te ruimen blaadjes in het najaar. Kortom wie een berk in de tuin heeft is eigenlijk altijd aan het opruimen. Nog een nadeel is de grote hoeveelheid water die de berk nodig heeft. Berken nemen zo veel vocht uit de grond dat het vaak lastig is om heesters of vaste planten onder te planten.
Ook heeft de berk veel last van bladluizen,die op hun beurt voor veel vuiligheid zorgen.
fremar
6 jaar geleden
grasmaaier
6 jaar geleden
Nou ik heb een berk in de tuin en het valt reuze mee met de rommel die ervanaf komt. Voor een kleine tuin is het juist een prima boom. Hij blijft vrij smal dus dan gaan de buren minder snel zeuren over dat ie te ver over de schutting komt of dat ie te veel zon tegenhoud.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wij hebben een betegeld terras en veel berken in potten en bakken. Gisteren teruggekomen van lange vakantie. Alle berken hebben verdorde bladeren. Het ziet er gewoon niet uit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien hebben ze dan te weinig water gehad...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is normaal met droogte. Berken verliezen dan veel bladeren en de meesten zijn reeds verkleurd. Zoals reeds geschreven hebben ze veel water nodig en gaan in de verdediging bij te weinig.
Ze staan nog eens in potten en bakken, kunnen dus geen water van elders halen. Je mag er vanuit gaan dat bij de meeste bomen de wortels zo ver zitten als de boom hoog is. Dat bereik je dus nooit in potten of bakken. Veel water geven is dan de boodschap.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar weet iemand het antwoord op mijn vraag? Wat is het zaad, wat de bloem en wat de vrucht?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het zaad van de berk zit in die lange en korte katjes die op je plaatje staan. Naar mijn idee zou je die katjes als ze bloeien de bloem kunnen noemen, maar dat is niet gebruikelijk en van een vrucht is ook geen sprake daar een berk geen fruit- of notenboom is..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De zaadjes zijn dan uiteindelijk die kleine stervormige dingetjes die je rechtsonder in het plaatje ziet. Bij sommige berkensoorten kunnen deze zaadjes een wat andere vorm hebben. Het zaadje zit in het midden met een soort vliesje als een vleugeltje er omheen, waardoor het zaadje gemakkelijk door de wind wordt meegenomen en zich ver kan verspreiden.