Hoe kan onze spar zó snel afsterven?

Onze spar in de achtertuin die al minstens een kwart eeuw oud is, is plotseling aan het doodgaan. Het grondwater is hoog genoeg dus ondanks de droogte kan dat de reden niet zijn. Wel hebben we 2 maanden geleden de spar aan de onderkant gesnoeid, maar naar ons idee niet te heftig.
Maar wat kan anders de oorzaak zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
10.9K

Antwoorden (2)

misschien was hij te zwak of ziek?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je de 'wonden' van de gesnoeide takken niet hebt behandeld, is de boom 'doodgebloed'. Een boom haalt vocht en voedingsstoffen via de wortels uit de grond. Die worden dan via de stam omhooggestuwd en zo naar alle takken getransporteerd. Dat is een systeem dat 'onder druk' staat. Als je onder aan de stam takken hebt gesnoeid, ontstaat er als het ware een lek in het systeem. Voedingsstoffen die omhoog gestuwd zouden moeten worden, lopen via de snoeiwonden weg.

Naaldbomen houden hun naalden ook in de winter, maar lopen in het voorjaar uit met nieuwe scheuten. Juist dan is de sapstroom maximaal en precies op dat moment ben je de boom gaan snoeien. (Een loofboom moet je ook altijd in de winter snoeien als de boom in rust is). De boom heeft niet de kans gehad de wonden dicht te laten groeien door de continue druk. Als je de wonden had behandeld en afgebonden, was er kans op overleving. Nu is door de open wonden de sapstroom dusdanig aangetast dat het bovenste deel van de boom niet meer genoeg vocht en voeding krijgt. Ondertussen zakt de hars van boven naar beneden uit de boom, waardoor de boom nog verder verdroogt. Als dit proces eenmaal op gang is, is het niet 2 maanden later nog te stoppen of om te keren. Helaas zal de boom geheel afsterven en verwijderd moeten worden.
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Meer dan plus.