Wat is dit voor insect?

Ik heb het insect gefotografeerd op een blauwe achtergrond. De lengte is ong. 1,5 cm

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed dat je erbij zegt dat het een blauwe achtergrond is!!! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heej, bedankt voor de vraag. Heb ik me ook wel eens afgevraagd.

Het beste antwoord

Het is inderdaad een vedermot (Pterophoridae), een nachtvlindersoort. In rusttoestand houden ze de vleugels opgerold en dan vormt het lichaam met de vleugels een soort letter T. En blijkbaar heeft het beestje voorkeur voor grote blauwe vlakken, want op http://www.bertpijs.nl/blog/archives/date/2007/04/page/2staat onderstaande foto! Het zal trouwens niet de vederwitte vedermot zijn (Pterophorus pentadactyla), maar de Windevedermot (Emmelina monodactyla). Vergelijk de foto's op http://www.zwolle-insecten.nl/html/Insecten/Vlinders-Micro/_Microvlinders.htm
maar eens met elkaar, dan zie je het verschil.
Plaatje bij antwoord
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond dit het beste antwoord, omdat het met duidelijke foto's werd geverifieerd.

Andere antwoorden (3)

Het lijkt op een kleine libelle. Mag ik vragen welke kleur hij was??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dat een kleine libelle.
Een enkelvleugelige dan wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een sneeuwwitte vedermot.

Toegevoegd na 10 minuten:
Vedermotten doen sterk aan langpootmuggen denken. Dat komt omdat zowel de voorvleugel als de achtervleugel uit delen bestaan. Als de vlinder rust schuift hij die delen over elkaar. Het lijkt dan net alsof hij heel smalle vleugels heeft. En die houdt de vedermot dan ook nog recht van het lichaam af. En zo lijkt hij sprekend op een (langpoot)mug.
Er zijn verschillende soorten vedermotten, maar ik denk dat het een sneeuwwitte vedermot is. (de foto is wat onduidelijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 want dat moet hem zijn. Ik vroeg me ook al dikwijls af wat het was. Thanks. Wat is ie mooi, he?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker een mooie! Bedankt voor je + Ajna