Hoe kan het dat er meer jongens zijn op de wereld dan meisjes?

Dat las ik ergens... Terwijl ik net met bio heb geleerd dat de kans op een jongetje of een meisje gelijk is!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2K

Antwoorden (6)

De kans is gelijk, de uitkomst is vaak toch anders.

De kans op kop en munt is gelijk, maar als je 1.000.000 keer een muntje opgooit, is het heel onwaarschijnlijk dat je 500.000 keer kop en 500.000 keer munt krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat is waar.
Ik heb altijd geleerd dat er over het al gemeen net wat meer mannen zijn omdat die over het algemeen sneller sterven door hun zwaardere werk.
Bijvoorbeeld in tijden van oorlog e.d
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wereldwijd worden er ongeveer 51 jongens geboren tegen 49 meisjes. De precieze reden daarvoor is niet helemaal bekend, behalve dat mannen het ' zwakke geslacht' vormen. Niet zozeer fysiek, maar in de loop van het leven vallen meer mannen 'uit' uit het reproductieproces door overlijden om uiteenlopende oorzaken. De natuur compenseert dat verlies door net iets meer jongetjes geboren te laten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje! +1
Het aantal jongens en meisjes wordt natuurlijk niet alleen beïnvloed door hoeveel er geboren worden, maar ook door hoeveel er sterven.
Ik heb geen idee of je stelling dat er meer jongens zijn klopt, maar als dat zo is, is het misschien mede doordat meisjes het op veel plekken moeilijker hebben.
In landen met een 1-kind-politiek worden meisjes vaak te vondeling gelegd, omdat ouders financieel beter af zijn met een zoon. Misschien dat ze ook wel vaker gedood worden.
Meisjes zijn ook vaker slachtoffer van seksuele moord geloof ik.
Dus misschien zijn het zulke factoren die ervoor zorgen dat de balans niet gelijk is, hoewel me lijkt dat deze factoren een beperkte invloed hebben.

Overigens is de kans op een jongetje of meisje niet helemaal gelijk. Er zijn wel factoren die dat beïnvloeden. Maar het blijft wel rond de 50%, dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de landen die je noemt is de verhouding juist helemaal scheefgetrokken. Daar worden soms wel 55 % jongens geboren. Met inmiddels in bijvoorbeeld China behoorlijk rampzalige sociale gevolgen. Vrijgezelle mannen zijn niet de meest aantrekkelijke 'doelgroep' voor een regering....die brengen nogal wat problemen met zich mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat het 55% is dat wordt geboren, maar 55% dat word opgegeven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat tegen de tijd van de naamgeving (in landen als CHina en India niet altijd meteen met de geboorte) nog leeft.
Veel meisjes overleven de bevalling niet, en sinds de prenatale diagnostiek een vlucht heeft genomen, worden er ook beduidend meer meisjes geaborteerd. Gelukkig is het nog lang geen 80 %.
Er worden meer jongens dan meisjes geboren. Voor elke 100 meisjes die geboren
worden, komen er 105 jongetjes op de wereld. Toch telt onze aardbol meer vrouwen
dan mannen.

Dat komt doordat op jongere leeftijd er meer jongetjes sterven dan meisjes. Als je de
cijfers bij 5- tot 10-jarigen bekijkt, dan wordt de verhouding al redelijk rechtgetrokken.

Voorbij de grens van het tiende jaar begint zich een overschot aan meisjes te
manifesteren. Een overschot dat doorzet en vijftig jaar na de geboorte nadrukkelijker
wordt. Mannen nemen in meerdere culturen meer levensbedreigende risico's, denk maar
bijvoorbeeld aan oorlogen. Voeg daarbij het feit dat vrouwen gemiddeld ouder worden
dan mannen en het verschil is verklaard.

In sommige landen wijkt het geboortecijfer zeer sterk af in het voordeel van jongetjes.
Dat kan zelfs oplopen tot een verhouding van 100 tot 115. Wetenschappers zien in dat
cijfer het bewijs dat in ontwikkelingslanden selectieve abortussen op meisjesfoetussen
worden gepleegd. Of sterker, dat meisjesbaby's vermoord worden.

In sommige Oost-Aziatische landen bestaan die praktijken nog. In China en in Noord- en
Zuid-Korea bijvoorbeeld. Het is een te betreuren cultuurgebonden fenomeen, waaruit
blijkt dat jongens meer gewenst zijn dan meisjes. Toch delven mannen in absolute zin
het onderspit. Wie zegt er nog dat vrouwen het zwakke geslacht zijn?

In Nederland worden meer jongens dan meisjes geboren. In 2001 zagen 103.806
jongens het levenslicht tegenover 98.797 meisjes. Dit verschil van circa 5.000 is altijd
ongeveer zo geweest, zo blijkt uit gegevens van het CBS vanaf 1950.

In Nederland leven (anno 2002) meer vrouwen dan mannen. Ons land telt 8.133.318
personen van het vrouwelijk geslacht en 7.971.967 van mannelijke kunne.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wanneer en vrouw betrekkingen heeft met als doel in blijde verwachting te raken, dan hebben de vrouwelijk georiënteerde zaadcellen het minder moeilijk om de weg te vinden, vandaar