Zijn oudere fossielen ingewikkelder gebouwd dan jongere fossielen of andersom?

Morgen doe ik eindexamen biologie en ik heb dus nog een laatste vraag.

Toegevoegd na 4 minuten:
Deze twee opgaven uit oude examens brengen mij nogal in verwarring.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (1)

Er zijn zeker wel aanwijzingen dat oudere fossielen eenvoudiger zijn dan jongere, met name in het begin van de evolutie. Echter eenvoud kan soms ook een betere overlevingsstrategie zijn zodat er juist een overgang van complex naar eenvoudig loopt.

"Er moet een onderlinge samenhang zijn, tussen de verschillende componenten in een systeem (e.g. Heylighen, 1999). Laten we stellen dat ons nogal intuïtief gevoel voor wat complex is, klopt, teneinde in ieder geval uitspraken te kunnen doen over deze mechanistische visie omtrent vooruitgang. Er zijn verschillende pogingen ondernomen om een toename in complexiteit te kwantificeren. Cisne (1974) deed het als volgt: hij bestuurde de evolutionaire veranderingen in de tagmose (complexiteit) van poten van aquatische geleedpotigen. Als maat nam hij het aantal pootleden, en het aantal verschillende poten voor alle soorten. Wat hij vond was een logaritmische curve, die aangaf dat de complexiteit van poten, voor geleedpotigen, gedurende de laatste 600 miljoen jaar was toegenomen. Gould (1988) schreef een overtuigend artikel, waarin hij laat zien waarom deze toename van complexiteit geen natuurlijke trend is, neigend naar nog meer complexiteit, maar eerder een onvermijdelijk effect van ongestuurde ontwikkeling. Zijn argumentatie luidt als volgt: we zullen ervan uit moeten gaan dat het leven heel simpel begon. Simpeler dan het eerste leven is nauwelijks mogelijk. Vervolgens krijgt dat leven een bepaalde mate van vrijheid. Het gros van de levensvormen zal niet tot nauwelijks ingewikkelder ogen dan de eerste, simpele vormen, maar omdat de ruimte tot het ontwikkelen van meer kenmerken er nu eenmaal is, zal al snel ook ingewikkelder leven ontstaan uit die eerste vormen.

Walvissen hebben weliswaar meer wervels dan de meeste landzoogdieren, maar walviswervels zijn nogal eenvormig. Wanneer de situatie het toestaat, eventueel zelfs omdat dat handiger is, kan complexiteit dus ook afnemen. Bij een permanent streven naar meer zou dit tegen de verwachting zijn. (McShea, 1991)"

https://www.freethinker.nl/artikelen/complexiteit-en-de-richting-van-evolutie-arjan-kop-0
erotisi