Hoe zuur is cola in vergelijk met bijvoorbeeld een sinaasappel?

Sommige mensen adviseren tegen cola, omdat het zo zuur zou zijn (naast andere feiten, maar dat terzijde). Is dat echter wel zo'n sterk argument als je het vergelijkt met bijvoorbeeld fruit?

Of los daarvan is de zuurtegraad van cola überhaupt een probleem voor het menselijk lichaam?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
11.4K
Erna55
6 jaar geleden
Dat cola te zuur is voor je lichaam hoor ik vooral in alternatieve zuur/basische theorieën.
Je lijf heeft geen probleem met maagzuur. Maagzuur heeft een pH-waarde van 1.5.
Coca Cola heeft een pH-waarde van 2.5.
Bij misselijkheid kun je makkelijker iets verdragen wat (bijna) even zuur is als je maagzuur.
Erna55
6 jaar geleden
Een tabel van zuurgraad van produkten vond ik via een orthodontist. http://orthobakker.nl/zuurgraad-van-producten/
Cryofiel
6 jaar geleden
De zuurgraad is een belasting voor je gebit - maar dat geldt dus ook voor fruitzuur. Bij excessief gebruik belast je ook de slokdarm, maar normaliter is dat geen probleem.

Het beste antwoord

Sinaasappelsap heeft een pH van ongeveer 3.5 en dat is ongeveer hetzelfde als cola light. Gewone cola is met 2.5 een stukje zuurder. Voor het menselijke spijsvertering is dat geen enkel probleem; maagzuur heeft zelf een zuurgraad tussen de 1.5 en 3.5. Het zuur wordt niet direct in het lichaam opgenomen en verstoort dus geen processen in het lichaam.

Voor het menselijk gebit zijn al die stoffen bij langdurige aanraking wel een probleem, want tandglazuur begint langzaam op te lossen bij een zuurgraad beneden de 5.5. Maar onder die grens zitten ook Starbucks koffie, appelsap, tomatensap, bier, wijn en ga zo maar door.

Gewoon af en toe drinken is geen probleem, maar het is bijvoorbeeld zeer sterk af te raden om vruchtensappen in een zuigflesje of tuitbeker voor kinderen te doen. Door het langdurige sabbelen hebben de suikers namelijk meer kans om tandbederf te veroorzaken omdat het speeksel niet de kans krijgt de zuurgraad te neutraliseren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Zuurder als je pH als maat neemt: 2,8 versus 3,3. Hoe zuur het smaakt hangt af van zoete smaakstoffen (suikers, kunstmatige zoetstoffen, stevia enz.). Maar chemisch gezien maken die het niet minder zuur.

URL's zijn niet nodig: 2 x goegelen is genoeg. Ph orange , en ph coca cola

Toegevoegd na 19 minuten:
Voor de vragen in je toelichting: de zuurtegraad hoeft geen probleem te zijn, maar in sommige gevallen kan het wel. Tandglazuur wordt dunner als de mondholte langdurig een hoge zuurgraad heeft. Daar spelen meer factoren mee dan alleen zuurgraad en tijd, factoren die per persoon anders zijn. Mensen met teveel maagzuur krijgen ook wel eens problemen door veel cola te drinken, en ook bij veel zure vruchten. Maar behalve de tanden, en waar de zuurgraad door maagzuur toch al te hoog is, is alles waar die cola mee in contact komt, daar prima tegen bestand. Het zal wel mogelijk zijn om door de hoeveelheid zuur die je inneemt, belangrijke chemische processen te verstoren, maar dat komt dan niet door de zuurgraad. Water heeft geen Ph of andere waarden die gevaarlijk zijn in dranken, maar 7 liter water drinken kan je dood betekenen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
URL's zijn altijd gewenst op GV, dan kan je zo makkelijk even kijken of de antwoorder geen foutje heeft gemaakt.
Cryofiel
6 jaar geleden
Hoe kan zuur chemische processen verstoren als het niet uitmaakt dat het zuur is?