Hoe oud is mijn lichaam?

De cellen van je lichaam vernieuwen zich..
Huidcellen vernieuwen zich ongeveer na 70 dagen... dus mijn huid is maximaal 70 dagen oud..
Hoe oud is mijn lichaam (en dus ook dat van elk mens) maximaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
10.4K

Het beste antwoord

Volgens Dr. Frisen van het Karolinska instituut in Stockholm is het menselijke lichaam gemiddeld 7 tot 10 jaar oud. D.w.z. zolang duurt het voordat alle cellen zijn vervangen. Het ene deel van je lichaam is ouder dan het andere deel. De cellen rond je borst zijn bijvoorbeeld 15.1 jaar oud. De cellen aan de oppervlakte van je darmen zijn 5 dagen oud terwijl de rest van je darmen gemiddeld 15.9 jaar oud zijn. De rode bloedcellen zijn binnen 120 dagen vervangen. De bovenlaag van je huid is binnen 2 weken vervangen. De lever is 300 tot 500 dagen oud en het skelet is gemiddeld binnen 10 jaar compleet vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De materie die nu jouw lichaam uitmaakt is ouder dan de aarde zelf.

De cellen delen en vernieuwen zich, behalve hersencellen. De snelheid varieert van 2 weken (sommige darmcellen) tot vele jaren (de cellen die de haren maken).

Elke 7 jaar is alles vervangen (behoudens hersencellen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Ouder' lijkt mij tveeel van het goede, 'even oud' lijkt mij beter.
Deze vraag komt vanaf de oudheid in vele varianten voor.
Is de rivier van 5 minuten geleden nog wel dezelfde rivier, is een stekje van een boon nog wel dezelfde boom?

Jouw vraag wil ik beantwoorden met dat wanneer jij 40 bent, dat jouw lichaam ook 40 is. Dat hebben wij zo met elkaar afgesproken. Aan de andere kant neem je fysieke afbraak mee, ondanks de vernieuwing van de cellen. Dat is inderdaad gek en pleit voor mijn stelling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lastig. zo'n vraag. niet alleen fysiek, ook mentaal.
uitdagend ook, ik ga ervoor.
ik denk dit:
je lichaam is zo oud als de mensheid zelf, genetisch gezien.
je lichaam heeft vervolgens de eeuwigheid, het gaat toch zo'n eeuw maximaal mee.
spannende materie...
je lichaam is ook zo oud als jij je voelt, jij bent de beheerder ervan.

kun je hier wat mee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant, een andere kijk op mn vraag.. +1
Inderdaad vernieuwen (delen) je cellen zich voortdurend; maar dat gaat niet eindeloos door. Bij een celdeling worden de chromosomen gekopiéérd naar de nieuwe cel op een laatste stukje na. Dat is meestal niet erg, want dit laatste stukje, de zg. telomeren, is een soort van junk-DNA dat niet gebruikt worden om een bepaald soort weefsel te maken. Echter, na enkele tientallen celdelingen zijn de telomeren zodanig ingekort, dat ditmaal tijdens het kopiëren een stukje cruciaal DNA ontbreekt. De cel kan zich dan niet meer succesvol delen en sterft tenslotte.