Hoe slecht is menseneten voor meeuwen?

Er is hier een buurtgenoot die dagelijks een hele voederbak vol mensen kliekjes voert aan meeuwen. Soms meerdere keren per dag. Het lijkt mij heel slecht voor de meeuwen om dat dagelijks te eten. In hoeverre is dat echt slecht voor meeuwen?
Buiten het feit dat ik denk dat het slecht is voor ze, geeft het ook overlast. De meeuwen wachten elke dag op hum maaltje en schijten de auto's en ramen onder. Hoe zit dat qua regelgeving op dat gebied? Het zijn helaas mensen die niets met anderen van doen willen hebben.

Toegevoegd na 58 seconden:
Het voederplankje/bak staat in hun eigen voortuin.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
10.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stadsmeeuwen eten alles. Zolang er geen verbod is om meeuwen te voeren op bepaalde plaatsen laat men het denken over aan de mensen zelf.
Tegenwoordig wordt zelfs afgeraden om eendjes te voeren. Zou niet goed zijn voor de eendjes. Eendjes voeren wordt al jaren en jaren door kinderen gedaan. De meeuwen en eendjes populatie is nog lang niet aan het uitsterven. Integendeel.
Bij meeuwen is het inderdaad zo, dat hetgeen er door de snavel ingaat, gelijk aan de andere kant er weer uit komt.
Rieneke1
7 jaar geleden
@JoanDArc, wat zijn stadsmeeuwen? In de zomer zijn dat zilvermeeuwen en kleine mantelmeeuwen, maar in de winter zijn het kokmeeuwtjes, die een stuk kieskeuriger zijn. Eenden voeren is om verschillende redenen idd niet verstandig, en al helemaal niet met brood. De eenden zijn idd nog lang niet aan het uitsterven, maar de stand gaat wel rap achteruit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stadsmeeuwen zijn de meeuwen die zich ophouden in de steden. De dakbroedende meeuwen.
De Haagse stadsmeeuwen zijn hoofdzakelijk kokmeeuwen. In Oostende zijn het de zilvermeeuwen en mantelmeeuwen.
http://www.focus-wtv.be/nieuws/inbo-onderzoekt-gedrag-van-stadsmeeuwen De stand van de wilde eend gaat achteruit, alleen in Nederland. Er worden wel allerlei redenen gezocht om het eenden voeren tegen te gaan. De automobilisten moeten wel eens wachten tot de weg vrij is als er weer een horde eendjes oversteekt. Dan zeg je gewoon dat eenden voeren ongezond is voor de eendjes en de populatie daarom achteruit gaat.
Iets wat vaak genoeg herhaald wordt, wordt de waarheid.
http://nos.nl/artikel/2091302-steeds-minder-eenden-in-nederland-en-niemand-weet-hoe-dat-komt.html
Rieneke1
7 jaar geleden
@Joan, in de winter stikt het van de kokmeeuwen in de stad (ook in Den Haag), maar die broeden er niet. In de zomer wordt er gebroed in de stad, door kleine mantelmeeuwen en zilvermeeuwen. De eend gaat achteruit, en je kan ze beter niet voeren, en al zeker geen brood. Een verband tussen deze twee feiten suggereer ik zeker niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Rieneke, dat suggereer jij niet, dat suggereren degene die de kinderen het leuke eendjes voeren willen ontnemen omdat zij vinden er last van te
hebben.
Een stadsmeeuw kan iedere meeuwensoort zijn, als zij maar in de stad te vinden zijn.
Den Haag heeft diverse soorten stadsmeeuwen.
https://www.sovon.nl/nl/actueel/nieuws/grote-meeuwen-de-stad
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=17182

Antwoorden (2)

Dagelijks voer ik de duiven in mijn tuin, in de winter.
Iedere dag zie ik ook een 'clubje' meeuwen langskomen , geen idee wat ze allemaal eten -veel en gevarieerd- maar één ding weet ik KAAS en dat is dus mensen voedsel en ook nog goed voor meeuwen.

Niet slecht dus, menseneten voor meeuwen.

Toegevoegd na 2 uur:
-Meeuwen: Vers vleesafval, vis, visafval, gekookte aardappelen, bruin brood, stukjes kaas.
http://www.baaij-hoveniers.nl/informatie/vogelbescherming.htm

-Vogels de winter door helpen: Wat vinden vogels allemaal lekker
Er zijn heel erg veel wat vogels lekker vinden maar niet alles is goed voor ze. Hieronder vind je een lijstje wat vogels graag eten en wat je mogen hebben.
Restjes kaas zonder plastic
Restjes cake en gebak
Broodrestjes
Ongezouten spek
Zaden
Fruit (overrijp)

-5e blog van de vogelwachters van Rottumerplaat: grote meeuwen, boter en kaas
Ook aan het slinken van de kaas die we bij onze kaasboer in Wijk bij Duurstede hebben gekocht, is eveneens duidelijk te zien dat ons vogelwachters-seizoen er voor meer dan de helft op zit.

-Zeemeeuwen die kaas uit je mond eten – HD (video)
Geplaatst op woensdag 12 mei 2010 door Sievert Schreiber
De piraat/zeiler in dit filmpje gaat de meeuwen kaas voeren. Niet op de traditionele manier, met de hand, maar op een manier die meer risico met zich meebrengt. Hij laat de zeevogels repen kaas uit zijn mond eten!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Ze eten kaas, maar dat wil nog niet automatisch zeggen dat het goed voor ze is (Al heb ik geen bewijs kunnen vinden dat kaas slecht is).
Meeuwen eten ook mollen. Er is al een levende meeuw gezien waarbij een mol door de buikwand naar buiten kroop. Ze eten het, terwijl het dus niet goed voor ze is.
Rieneke1
7 jaar geleden
Kaas kan prima gevoerd worden, maar dan wel jonge zoutloze. In z;n algemeenheid echter is het geven van kliekjes geen geweldig idee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Simon
Ik heb gezocht en gevonden. Toegevoegd aan mijn antwoord meerdere bronnen met voorbeelden.
Veel kliekjes van ons eten zijn voor meeuwen (en andere vogels) te vet, te zout, te gekruid. Het zijn dieren die gedijen op vlees en vis. Honger maakt echter rauwe bonen zoet, en iets is beter dan niets. Dat geldt zeker voor zilvermeeuwen en kleine mantelmeeuwen, die echte alleseters zijn. Andere meeuwensoorten zijn meer gespecialiseerd en zullen lang niet alle kliekjes eten. Of voeren verboden is verschilt van plaats tot plaats.
Rieneke1
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Dat klinkt plausibel!
Plus.